این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۲۷۵-۲۸۰

عنوان فارسی تاثیر نرم‌افزار طراحی‌شده به شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش پرستاری برای حفظ روند رو به رشد خود باید از روش‌های نوین تدریس استفاده کند، به‌گونه­ای که روش‌های تدریس مدرسان پرستاری با جلوگیری از یادگیری سطحی دانشجویان، باعث ارتقای یادگیری معنی­دار شوند. یکی از راهبردهای آموزشی نوین که نقش مهمی در این زمینه دارد، روش نقشه مفهومی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کاربرد نرم‌افزار طراحی‌شده به‌شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه‌ بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، 60 دانشجوی ترم 5 پرستاری نیم‌سال اول سال تحصیلی 95-1394‌ در دانشکده پرستاری میبد به‌عنوان گروه آزمون (30 نفر) و در دانشکده پرستاری شهید صدوقی یزد به‌عنوان گروه شاهد (30 نفر)، طی 4 هفته اول ترم، تحت آموزش با روش نقشه مفهومی رایانه­ای و نقشه مفهومی رایانه­ای در محیط تلفن همراه قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده‌ها از آزمون محقق‌ساخته پیشرفت تحصیلی متشکل از دو قسمت دانش و یادگیری معنی‌دار استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و آزمون‌های T مستقل، T زوجی و فیشر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها‌: میانگین نمرات دانش و یادگیری معنی­دار در هر گروه، قبل و بعد از مداخله، به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0p<). روند تغییر نمرات سطح دانش بین دو گروه معنی­دار نبود (05/0p>)، ولی روند تغییر نمرات سطح یادگیری معنی‌دار بین دو گروه از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: ارایه محتوای درسی به‌شکل نقشه مفهومی در محیط تلفن همراه، تاثیر مثبتی بر یادگیری معنی‌دار دانشجویان پرستاری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقشه مفهومی، تلفن همراه، یادگیری، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Effect of Software Designed by Computer Conceptual Map Method in Mobile Environment on Learning Level of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: In order to preserve its own progress, nursing training has to be utilized new training methods, in such a case that the teaching methods used by the nursing instructors enhance significant learning via preventing superficial learning in the students. Conceptual Map Method is one of the new training strategies playing important roles in the field. The aim of this study was to investigate the effectiveness of the designed software based on the mobile phone computer conceptual map on the learning level of the nursing students. Materials & Methods: In the semi-experimental study with pretest-posttest plan, 60 students, who were studying at the 5th semester, were studied at the 1st semester of 2015-16. Experimental group (n=30) from Meibod Nursing Faculty and control group (n=30) from Yazd Shahid Sadoughi Nursing Faculty were trained during the first 4 weeks of the semester, using computer conceptual map method and computer conceptual map method in mobile phone environment. Data was collected, using a researcher-made academic progress test including “knowledge” and “significant learning”. Data was analyzed in SPSS 21 software using Independent T, Paired T, and Fisher tests. Findings: There were significant increases in the mean scores of knowledge and significant learning in both groups before and after the intervention (p< 0.05).The process of change of the scores of knowledge level was not significant between the groups (p>0.05). Nevertheless, the process of change of the scores of significant learning level between the groups was statistically significant (p< 0.05). Conclusion: Presenting the course content as conceptual map in mobile phone environment positively affects the significant learning of the nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conceptual Map,Mobile Applications,Learning,Students,Nursing

نویسندگان مقاله نیر سلمانی | salmani n
nursing amp;amp; midwifery faculty, shahid sadoughi university of medical science yazd, bu-ali street, yazd, iran. postal code 8915644877
یزد، خیابان بوعلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده پرستاری و مامایی. کد پستی 8915644877
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

خدیجه دهقانی | dehghani kh
pediatric department, nursing amp;amp; midwifery faculty, shahid sadoughi university of medical science yazd, yazd, iran
گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

طاهره سلیمی | salimi t
pediatric department, nursing amp;amp; midwifery faculty, shahid sadoughi university of medical science yazd, yazd, iran
گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

ایمانه باقری | bagheri i
medical surgical department, nursing amp;amp; midwifery faculty, shahid sadoughi university of medical science yazd, yazd, iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1186-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردهای تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات