این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۲۸۱-۲۸۶

عنوان فارسی مقایسه تاثیر تدریس به دو شیوه بحث گروهی دانشجومحور و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی
چکیده فارسی مقاله یادگیری واقعی متضمن استفاده از روش‌های تدریس مناسبی است که باعث شود دانشجویان با علاقه در فعالیت‌های یادگیری درگیر شده و تجارب یادگیری مفیدی را کسب نمایند. با توجه به این موارد، تجدید نظر در روش‌های سنتی تدریس و استفاده از سبک‌های نوین دانشجومحور از سوی سیستم‌های آموزشی ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر تدریس به‌شیوه بحث گروهی دانشجومحور و شیوه سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1393، 72 نفر از دانشجویان مامایی ترم سوم کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برای تدریس درس تئوری بالینی بارداری به دو شیوه سخنرانی و بحث گروهی به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. آزمون نهایی پس از اتمام جلسات آموزشی و آزمون بررسی ماندگاری مطالب، 8 هفته پس از اتمام جلسات آموزشی برگزار شد. داده‌ها با کمک نرم‎افزار SPSS 16 و آزمون ناپارامتری ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمرات کل جلسات در شیوه سخنرانی (11/8±17/45) و در شیوه بحث گروهی (08/10±25/57) دارای تفاوت آماری معنی‌دار بود (0001/0=p). در بررسی ماندگاری مطالب پس از 8 هفته نیز بین میانگین نمرات در دو شیوه سخنرانی (90/13±50/24) و بحث گروهی (10/13±10/35) تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد (0001/0=p). نتیجه‌گیری: آموزش به‌شیوه بحث گروهی دانشجومحور با رعایت استانداردهای مربوطه نسبت به شیوه سخنرانی تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دانشجویان مامایی دارد و از طرفی میزان ماندگاری اطلاعات نیز بالاتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بحث گروهی، گروه کوچک، سخنرانی، روش تدریس، دانشجوی مامایی

عنوان انگلیسی Comparison the Effect of Student-Based Group Discussion and Lecture Methods Teaching on Midwifery Student's Learning Level
چکیده انگلیسی مقاله Aims: True learning needs the utilization of proper teaching methods leading to students’ interests in the learning activities to gain useful learning experiences. Therefore, it is needed to reform the traditional teaching methods and to use new student-focused methods by the educational systems. The aim of this study was to compare the effects of the student-focused group discussion method and lecture method on the learning level in the Midwifery students. Materials & Methods: In the semi-experimental study, 72 third-semester Midwifery bachelor students of Islamic Azad University, Gorgan Branch, were selected via census method to participate in the theoretical clinical pregnancy course presented as lecture and group discussion methods in 2014. The final test was done after the end of the training courses. And, material durability test was done 8 weeks after the end of the course sessions. Data was analyzed, using SPSS 16 software and Wilcoxon Non-parametric Test. Findings: There was a significant difference between the mean scores of all the sessions conducted through lecture method (45.00±8.00) and group discussion method (57.00±10.00; p=0.0001). There was a significant difference in the material durability after 8 weeks between the mean scores of lecture (24.50±13.90) and group discussion (35.10±13.10) methods (p=0.0001). Conclusion: Standard student-focused group discussion training affects the midwifery students’ learning more than the lecture method does and there is higher information durability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی آقاپور | seyed ali aghapour sa
children and neonatal health research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
مرکز تحقیقات کودکان و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

محمدعلی وکیلی | mohammad ali vakili ma
children and neonatal health research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
مرکز تحقیقات کودکان و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

مریم کرباسی | karbasi m
center of health workers, university of medical sciences, hyrkan bolvared, gorgan, iran
گرگان، بلوار هیرکان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مرکز آموزش بهورزی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

رقیه بادلی | badeli r
children and neonatal health research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
مرکز تحقیقات کودکان و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1060-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات