این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۲۸۷-۲۹۴
عنوان فارسی
منابع استرسزای آموزش بالینی پرستاری و سبکهای مقابلهای دانشجویان در برابر آنها
چکیده فارسی مقاله
اهداف: دانشجویان پرستاری برخلاف بسیاری از گروههای دانشجویی دیگر، بهدلیل مسایل مربوط به رشته تحصیلی و حرفه خود با عوامل استرسزای زیادی مواجه هستند که لازم است خود را با این شرایط وفق دهند. از طرفی، براساس تئوریهای روانشناختی، سبکهای مقابلهای نقش مهمی در کاهش استرس و در نتیجه سلامت عمومی افراد دارند. لذا این پژوهش با هدف تعیین منابع استرسزای آموزش بالینی و سبکهای مقابلهای در دانشجویان پرستاری انجام گرفت. ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 309 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1393 بهصورت تمامشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها، فرم مشخصات جمعیتشناختی، مقیاس استرس درکشده و پرسشنامه مهارتهای مقابلهای بود. دادههای بهدستآمده با نرمافزار آماری SPSS 20 و آزمونهای آنالیز واریانس، کروسکال- والیس و همبستگی اسپیرمن مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: استرس ناشی از اساتید و کادر پرستاری، رتبه یک و استرس ناشی از مراقبت از بیماران رتبه آخر را به خود اختصاص دادند. دانشجویان پرستاری مهارتهای مقابلهای مسالهمدار را بیشتر از سبک مقابلهای هیجانمدار بهکار میگرفتند. میانگین نمره کلی استرس و نیز نمره کلی سبکهای مقابلهای در بین دانشجویان دختر و پسر و در بین دانشجویان سالهای تحصیلی مختلف تفاوت آماری معنیداری داشت. (0.05>p). همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین استرس درکشده آموزش بالینی و سبک مقابله هیجانمدار مشاهده شد (0.03=r؛ 0.0001=p). نتیجهگیری: استرس ناشی از اساتید و کادر پرستاری، بیشترین عامل استرسزای آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری است. همچنین دانشجویان پرستاری مهارتهای مقابلهای مسالهمدار را بیشتر از سبک مقابلهای هیجانمدار بهکار میبرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، مهارتهای مقابلهای، دانشجوی پرستاری
عنوان انگلیسی
Sources of Nursing Clinical Education Stressors and Students’ Coping Styles Against Them
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Unlike many other student groups, the nursing students, due to their educational field and profession, are facing with many stressful factors, while they should adapt themselves with such conditions. In addition, based on the psychological theories, the coping styles play an important role to reduce stress and therefore, they affect general health of persons. The aim of this study was to determine the stressful sources of clinical education and coping styles in the nursing students. Instrument & Methods: In this descriptive-analytic study, 309 nursing students of Urmia Nursing and Midwifery Faculty were studied via census method in 2014. Data was collected, using a demographic characteristic form, Perceived Stress Scale, and Coping Skills Questionnaire. Data was analyzed in SPSS 20 software using ANOVA, Kruskal-Wallis, and Spearman Correlation tests. Findings: The highest and the lowest stressful factors were “teachers and nursing staff” and “patient care”, respectively. Problem-centered coping skills were used by the nursing students more than emotion-centered coping style. There were significant differences in general stress mean score and general score of coping styles between female and male students, as well as between students of different educational classes (p< 0.05). In addition, there was a positive and significant correlation between perceived stress of clinical education and the emotion-centered coping style (p=0.0001; r=0.3). Conclusion: The highest stressful factor of clinical education in the nursing students is “teachers and nursing staff”. In addition, problem-based coping skills were used by the nursing students more than the emotion-based coping style.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیرا اروجلو | orujlu s
nursing amp;amp; midwifery faculty, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
معصومه همتی مسلک پاک | hemmati maslak pak m
nursing amp;amp; midwifery faculty, nazloo paradise, kilometer 11 of sarv road, urmia, iran
ارومیه، کیلومتر 11جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی
سمیه قوی پنجه | ghavipanjeh s
nursing amp;amp; midwifery faculty, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1117-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات