این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۲۹۵-۳۰۰

عنوان فارسی نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: شناخت عوامل موثر بر اشتیاق رفتاری به‌عنوان یک میانجی مهم در ارتقای سطح عملکرد تحصیلی و انگیزشی دانشجویان، از اهمیت خاصی برخوردار است. این تحقیق با هدف تبیین نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان انجام شد. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی، 311 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 94-1393 به‌روش نمونه‌گیری دردسترس و با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان، مقیاس خودتنظیم‌گری انگیزشی و مقیاس اشتیاق رفتاری استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: متغیر تعلل‌ورزی بالاترین همبستگی و متغیر کنترل محیط پایین­ترین همبستگی را با اشتیاق رفتاری داشت (05/0p<). بین متغیرهای خودتنظیم‌گری و اشتیاق رفتاری، ارتباط مثبت و معنی‌دار و بین متغیرهای تعلل‌ورزی و اشتیاق رفتاری، ارتباط منفی و معنی‌دار وجود داشت (001/0p<). 10% واریانس اشتیاق رفتاری دانشجویان مجموعاً از طریق متغیرهای تعلل­ورزی (233/0-=β) و خودتنظیمی انگیزشی (238/0=β) تبیین شد (102/0=R2؛ 001/0p<). نتیجه‌گیری: کاهش تعلل‌ورزی و افزایش خودتنظیمی انگیزشی می‌تواند اشتیاق رفتاری را در دانشجویان افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلل‌ورزی، خودتنظیمی، اشتیاق، دانشجویان

عنوان انگلیسی Role of Procrastination and Motivational Self-Regulation in Predicting Students' Behavioral Engagement
چکیده انگلیسی مقاله Aims: As an important intervening factor to enhance educational and motivational performance of the students, understating the effective factors on behavioral enthusiasm plays a very important role. The aim of this study was to explain the role of motivational self-regulation and procrastination in predicting the students’ behavioral enthusiasm. Instrument & Methods: In the correlational descriptive cross-sectional study, 311 students of Arak University of Medical Sciences were selected via Available Sampling using Cochran’s Formula in 2014-15 academic year. Data was collected, using Students’ Educational Procrastination Scale, Motivational Self-regulating Scale, and Behavioral Enthusiasm Scale. Data was analyzed in SPSS 19 software using Pearson Correlation Coefficient, and Multiple Regression Analysis. Findings: The highest and the lowest correlations were between procrastination and behavioral enthusiasm and between environmental control and behavioral enthusiasm, respectively (p< 0.05). There was a positive and significant correlation between self-regulation and behavioral enthusiasm. In addition, there was a negative and significant correlation between procrastination and behavioral enthusiasm (p< 0.001). Totally, procrastination (β=-0.233) and motivational self-regulation (β=0.238) explained 10% of the students’ behavioral enthusiasm variance (p< 0.001; R²=0.102). Conclusion: Any reduction in procrastination and any enhancement in motivational self-regulation can enhance the students’ behavioral enthusiasm. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسلم عباسی | abbasi m
department of psychology, faculty of literature and human sciences, salman farsi university of kazerun, ershad crossroads, kazerun, iran
کازرون، چهارراه ارشاد، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)

ذبیح پیرانی | pirani z
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, arak branch, islamic azad university, arak, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

لاله رزمجویی | razmjoiy l
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, kazerun salman farsi university, kazerun, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)

فرزانه بنیادی | bonyadi f
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, arak branch, islamic azad university, arak, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-872-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات