این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۳۰۱-۳۰۸
عنوان فارسی
نقش ذهنآگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی علایم روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: افزایش استرس، اضطراب و افسردگی در دانشجویان رشتههای پزشکی علاوه بر مشکلاتی که در طول تحصیل برای آنها ایجاد میکند، سبب تداخل با نقش حرفهای آنها در آینده نیز میشود. نقش ذهنآگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بهعنوان فرآیندهایی تاثیرگذار بر سلامت انسانی، در اقشار مختلف و در مورد علایم روحی مختلف، سودمند گزارش شده است. هدف این پژوهش، بررسی نقش تفکیکی دو متغیر ذهنآگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی علایم روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی بود. ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 375 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 94-1393 بهروش تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی، پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS 20 و با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. یافتهها: بین راهبردهای تنظیم هیجان و ذهنآگاهی با افسردگی، اضطراب و استرس رابطه معنیدار وجود داشت (01/0p<). 25% تغییرات واریانس مربوط به افسردگی توسط راهبردهای شناختی منفی (12%) و مثبت تنظیم هیجان (9%) و ذهنآگاهی (4%) تبیین شد. 17% تغییرات واریانس مربوط به اضطراب نیز توسط دو متغیر راهبردهای شناختی منفی (12%) و مثبت تنظیم هیجان (5%) تبیین شد. همچنین راهبردهای شناختی منفی (17%) و مثبت تنظیم هیجان (3/2%) توانستند 3/19% تغییرات واریانس متغیر استرس را پیشبینی نمایند (05/0p<). نتیجه گیری: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان خصوصاً راهبردهای شناختی منفی تنظیم هیجان در مقایسه با ذهنآگاهی، نقش بیشتر و پررنگتری در تبیین علایم روانشناختی در دانشجویان رشتههای پزشکی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، تنظیم شناختی هیجان، افسردگی، اضطراب، استرس
عنوان انگلیسی
Role of Mindfulness and Cognitive Emotion Regulation Strategies on Predicting the Psychological Symptoms of Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Besides many problems during education courses, an increase in the level of stress, depression, or anxiety leads to interferences with the students’ professional roles. Mindfulness and cognitive strategies to regulate emotions positively affect human health in different human classes and different psychological symptoms. The aim of this study was to investigate the differentiation roles of mindfulness and cognitive strategies to regulate emotions in prediction of the psychological symptoms in the medical students. Instrument & Methods: As a descriptive-correlational study, 375 students of Kerman University of Medical Sciences were randomly studied in 2014-15. The study tools were 5-dimension Mindfulness Questionnaire, Cognitive Strategies to Regulate the Emotions Questionnaire, and Depression, Anxiety, and Stress Questionnaire. Data was analyzed in SPSS 20 software using Pearson Correlation Coefficient, and Stepwise Regression test. Findings: There was a significant correlation between the emotion regulation strategies and mindfulness and depression, anxiety, and stress (p< 0.01). 25% of variance changes in depression were explained by the emotion regulation negative cognitive strategies (12%), the emotion regulation positive cognitive strategies (9%), and mindfulness (4%). 17% of the variance changes in anxiety were explained by the emotion regulation negative (12%) and positive (5%) cognitive strategies. 19.3% of the variance changes in stress were explained by the emotion regulation negative (17%) and positive (2.3%) cognitive strategies (p< 0.05). Conclusion: The effectiveness of cognitive strategies to regulate the emotions and especially, negative cognitive strategies to regulate the emotions is more considerable in explaining the psychological symptoms in the medical students than mindfulness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه السادات سجادی | masoumeh sadat sajjadi ms
psychology department, faculty of literature and humanities, shahid bahonar university, afzalipour square, 22 bahman boulevard, kerman, iran
بخش روا ن شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، میدان افضلی پور، بلوار 22 بهمن، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
قاسم عسکری زاده | askarizadeh gh
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, shahid bahonar university, kerman, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1130-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات