این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۳۲۳-۳۲۸
عنوان فارسی
رابطه راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: پیشرفت تحصیلی، یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است. در این راستا، راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. ابزار و روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 335 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 براساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، پرسشنامه منبع کنترل و معدل دانشجویان بهعنوان مولفه پیشرفت تحصیلی بود. تحلیل اطلاعات، با کمک نرمافزار SPSS 14 و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، T مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه صورت گرفت. یافتهها: بین ابعاد راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد، اما رابطه بین ابعاد راهبرد یادگیری فراشناختی با منبع کنترل بیرونی بهصورت منفی معنیدار بود (05/0p<). بین میانگین متغیرهای راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل بر حسب جنس، دانشکده و سن تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0p>). بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس جنسیت تفاوت معنیدار مشاهده شد، اما براساس سن و دانشکده تفاوت معنیدار نبود. نتیجهگیری: راهبرد یادگیری فراشناختی و منبع کنترل، دو عامل مهم و تاثیرگذار بر ارتقای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبرد یادگیری فراشناخت، منبع کنترل، پیشرفت تحصیلی
عنوان انگلیسی
Relationship of Metacognition Learning Strategy and Locus of Control with Academic Achievement of Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Academic achievement is one of the main assessment factors in the higher education system. Metacognitive learning strategy and locus of control are the main factors affecting the students’ academic achievement. The aim of this study was to investigate the correlation between metacognitive learning strategy and locus of control and the students’ academic achievement. Instrument & Methods: In the descriptive-analytic study, 335 students of Birjand University of Medical sciences were selected based on Krejcie-Morgan Table and via Stratified Random Sampling Method in 2014-15 academic year. The study tools were Self-regulating Learning Strategies Questionnaire, Locus of Control Survey, and students’ GPA as academic achievement component. Data was analyzed in SPSS 14 software using Pearson Correlation, Independent T, and One-way ANOVA tests. Findings: There was a positive and significant correlation between the dimensions of meta-cognitive learning strategy and internal locus of control and academic achievement. Nevertheless, there was a negative and significant correlation between meta-cognitive learning strategies and external locus of control (p< 0.05). There was no significant correlation between mean items of meta-cognitive learning strategy and locus of control based on gender, faculty, and age (p>0.05). There was a significant correlation between the students’ academic achievements based on gender. However, based on age and faculty, it was not significant. Conclusion: Two important factors affecting learning enhancement and academic achievement in the students are meta-cognitive learning strategy and locus of control.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یحیی محمدی | mohammadi y
education development center, birjand university of medical sciences, ayatollah ghafari street, birjand, south khorasan, iran. postal code 9717853577
استان خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان آیت ا... غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، معاونت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی. کدپستی ۹۷۱۷۸۵۳۵۷۷
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
علیرضا کیخا | kaykha a
educational sciences department, shahid motahhari faculty, farhangian university, zahedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
علیرضا صادقی | sadeghi a
educational sciences department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روا ن شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سیما کاظمی | kazemi s
management department, south khorasan branch, payam-e-noor university, birjand, iran
گروه مدیریت، واحد خراسان جنوبی، دانشگاه پیام نور، بیرجد، ایران
محمدرضا رییسون | mohammad reza raeisoon mr
social medicine department, medicine faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1094-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربست نظریههای یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات