این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۹۵-۲۰۱

عنوان فارسی نقش سلامت خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: باورهای فراگیران در مورد توانایی‌های خود در فرآیند تحصیل در قالب خودکارآمدی تحصیلی تعریف می‌شود که تحقق آن متاثر از عوامل مختلفی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای سلامت خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی با طرح همبستگی در جامعه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد و 335 دانشجو به‌روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خانواده اصلی هاوشتات و همکاران، پرسش‌نامه سبک‌های دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور و پرسش‌نامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن استفاده شد. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره به‌روش گام‌به‌گام انجام شد. یافته‌ها: خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای سلامت خانواده (274/0=r) و سبک دلبستگی ایمن (336/0=r) همبستگی مثبت و معنی‌دار و با متغیرهای سبک دلبستگی اجتنابی (413/0-=r) و سبک دلبستگی اضطرابی (402/0-=r) همبستگی منفی و معنی‌دار داشت (01/0p<). متغیرهای پیش‌بین سبک دلبستگی اجتنابی (828/4-=t؛ 0001/0=p)، سبک دلبستگی ایمن (108/5=t؛ 0001/0=p)، سبک دلبستگی اضطرابی (217/3-=t؛ 001/0=p) و سلامت خانواده (061/3=t؛ 002/0=p)، 3/0 از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را تبیین کردند و به‌ترتیب در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی نقش بیشتری داشتند. نتیجه‌گیری: سلامت خانواده و سبک دلبستگی ایمن باعث افزایش باور خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و سبک‌های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی باعث کاهش باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان هستند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی تحصیلی، سلامت خانواده، سبک‌های دلبستگی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Role of Family Health and Attachment Styles in Prediction of Students’ Academic Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The learners’ beliefs on their capabilities in the process of education are defined as academic self-efficacy that is realized by a variety of factors. This study aimed to investigate the role of family health and attachment styles in prediction of the academic self-efficacy. Instrument & Methods: This cross-sectional descriptive research with a correlation design was performed in all undergraduate students of Literature and Humanities School of the University of Guilan in 2014-15 academic years and 335 students were selected using clustering random sampling method. Hovestadt Family-of-Origin's Scale, Hazan & Shaver's attachment styles and Owen & Forman’s Academic Self-efficacy questionnaires were used in order to collect data. Data analysis was conducted in SPSS 22 software using Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression. Findings: Academic self-efficacy had positive and significant relationship with healthcare (r=0.274) and secure attachment style (r=0.336) and negative and significant relationship with avoidant attachment style (r=0.413), anxious attachment style (r=0.402 p< 0.01). The predictor variables of avoidant attachment style (p=0.0001 t=4.828), secure attachment style (p=0.0001 t=5.108), anxious attachment style (p=0.001 t=-3.217) and family health (p=0.002 t=3.061) determined 0.3 of the variance of academic self-efficacy among the students and played a major role in the prediction of academic self-efficacy, respectively. Conclusion: Family health and secure attachment style increase the academic self-efficacy beliefs of the students and avoidant- and anxious attachment styles decrease the academic self-efficacy beliefs of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Efficacy,Family Health,Attachment Styles,Students

نویسندگان مقاله عذرا اعتمادی | etemadi o
faculty of psychology and educational sciences, university of isfahan, azadi square, isfahan, iran
اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سجاد سعادت | saadat s
counseling department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, university of isfahan, isfahan, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-809-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات