این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۰۳-۲۰۸

عنوان فارسی رابطه ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه
چکیده فارسی مقاله اهداف: تحقق مدیریت دانش در دانشگاه‌های کشور با توجه به شرایط و اقتضائات خاص این نهاد علمی از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادهای جامعه برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی بود. ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1393 انجام شد و 127 نفر از مدرسان دانشگاه پیام نور در استان خراسان جنوبی به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد مدیریت دانش و پرسش‌نامه محقق‌ساخته عملکرد آموزشی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات مدیریت دانش و عملکرد آموزشی به ترتیب 31/31±33/324 و 85/13±22/65 به‌دست آمد. بین مدیریت دانش و ابعاد آن (خلق دانش، تسهیم دانش، به‌کارگیری دانش و ذخیره‌سازی دانش) با عملکرد آموزشی اساتید رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. بین میانگین نمرات مدیریت دانش و ابعاد آن براساس جنسیت تفاوت معنی‌دار وجود داشت، ولی بین میانگین نمرات عملکرد آموزشی اساتید براساس جنسیت تفاوت معنی‌دار نبود. همچنین بین میانگین نمرات متغیرهای مدیریت دانش و ابعاد آن و عملکرد آموزشی اساتید براساس مدرک تحصیلی تفاوت معنی‌دار وجود داشت، ولی براساس سابقه کار تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: ابعاد مدیریت دانش علاوه بر افزایش عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی می‌تواند عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی را پیش‌بینی نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، آموزش عالی، دانشگاه، عملکرد آموزشی

عنوان انگلیسی Relationship between Knowledge Management and Educational Performance of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله Aims: According to special conditions of universities, realization of knowledge management in Iranian universities has the premier importance compared to other organizations and institutions. This study aimed to investigate the relationship between knowledge management dimensions and educational performance of faculty members. Instrument & Methods: This descriptive-analytic study was conducted in 2014 and 127 faculty members of Payam-e-Noor University of the Southern Khorasan Province were selected through simple randomization. The Standard Knowledge Management Questionnaire and a researcher-made educational performance survey were used to collect data. The data were analyzed using Pearson correlation test and independent T test. Findings: Knowledge management and educational performance mean scores were 324.33±31.31 and 65.22±13.85, respectively. There was a positive relationship between knowledge management and its dimensions and educational performance. The relationship between knowledge management and its dimensions’ mean scores was significant in terms of gender. However, the relationship between educational performance mean scores was not significant in terms of gender. In terms of faculty’s academic degrees, the relationship between knowledge management and its dimension’s mean scores and their educational performance was significant, while it was insignificant in terms of tenure. Conclusion: Knowledge management dimensions can both enhance and predict faculty’s educational performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge Management,Education,Graduate,Universities

نویسندگان مقاله محمدعلی نعمتی | mohammad ali nemati ma
educational sciences department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

یحیی محمدی | mohammadi y
education of medical sciences development center, birjand university of medical sciences, birjand, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمدرضا رییسون | mohammad reza raeisoon mr
postgraduate office, deputy of education, birjand university of medical sciences, ayatollah qaffari street, birjand, iran
استان خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان آیت ا... غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، معاونت آموزشی، اداره تحصیلات تکمیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-832-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات