این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۰۹-۲۱۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای نتایج ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد بر مبنای دو پروتکل اجرائی متفاوت در سال تحصیلی ۹۲-۹۳
چکیده فارسی مقاله اهداف: فرآیند ارزش‌یابی اساتید توسط دانشجویان به‌عنوان رایج‌ترین روش ارزیابی اساتید دارای نقاط قوت و ضعف فراوان در نحوه اجراست. هدف این مطالعه، بررسی همسانی نتایج ارزش‌یابی اساتید توسط دانشجویان براساس دو پروتکل مختلف بود. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش مداخله‌ای در دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در سال تحصیلی 93-1392، تعداد 174 دانشجو در در دو نیم‌سال تحصیلی متفاوت در مجموع 26 مدرس را براساس دو روش "کاغذمبنا یک هفته قبل از اتمام نیم‌سال تحصیلی" (پروتکل الف) و "کامپیوترمبنا پس از برگزاری آزمون و ارایه نمره" (پروتکل ب) مورد ارزش‌یابی قرار دادند. پرسش‌نامه مورد استفاده، ابزار تعریف‌شده در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای Excel 2013 و SPSS 20 و آزمون‌های T مستقل، T زوجی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمرات در پروتکل الف (73/17±99/68) از میانگین نمرات در پروتکل ب (40/5±78/91) به‌طور معنی‌داری کمتر بود (001/0p<). در تمام گزاره‌ها، همبستگی بین نمرات در دو پروتکل اجرایی به‌لحاظ آماری معنی‌دار بود (001/0p<). بین میانگین نمره ارایه‌شده توسط دانشجویان براساس رشته تحصیلی بین دو پروتکل اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (05/0p>). نتیجه‌گیری: انجام ارزش‌یابی اساتید توسط دانشجویان با شیوه کاغذی و قبل از ارایه نمرات در مقایسه با روش کامپیوتری به هنگام ارایه نمرات مناسب‌تر است و منجر به قدرت تفریق بالاتری بین اساتید می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش‌یابی، هیات علمی، دانشجویان مشاغل بهداشت

عنوان انگلیسی Comprison of the Assessment of Professors by Students Based on Two Different Protocols Asadabad Medical Sciences Faculty, Hamadan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The process of evaluating the professors by the students, as a common method of evaluating, has many strengths and weaknesses in performance. Thus, the aim of this study was to investigate the stability of the evaluation of the professors by students using two different protocols. Instrument & Methods: In this interventional study in Asadabad Medical Sciences School in 2013-2014, 174 students assessed 26 professors in 53 courses at two semesters using two different methods paper-based at one week before the end of semester (protocol A) and computer-based on the currently methods (protocol B) after the final exam. The questionnaire was the pre-defined tool in Hamadan University of Medical Sciences. Data analysis was performed using SPSS 20 and Excel 2013 software with paired T, independent T and Pearson correlation coefficient tests. Findings: The mean score of assessments in protocol A (68.99±17.73) was significantly less than the mean score of assessments in protocol B (91.78±5.40 p< 0.001). In all questions, the correlation between scores in two different executive protocol was statistically significant (p< 0.001). There was no significant difference between the mean scores given by students according to different courses in two different protocols (p>0.05). Conclusion: Paper-based assessment of professors by students one week before the end of semester is better than the computer-based method and it can discriminate the professors better.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Program Evaluation,Faculty,Students,Health Occupations

نویسندگان مقاله جواد فردمال | faradmal j
biostatistics department, health faculty, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

قربان عسگری | asgari gh
environmental health engineering department, health faculty, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

حامد شیری | shiri h
public health department, asadabad medical sciences faculty, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

هدی فقفوریان | faghfourian h
sport biomechanics department, physical education faculty, bu-ali sina university, hamadan, iran
گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

عبدالمطلب صیدمحمدی | seidmohammadi a
environmental health engineering department, health faculty, hamadan university of medical sciences, shahid fahmideh street, hamadan, iran
همدان، خیابان شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده بهداشت، گروه مهندسی بهداشت محیط
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1113-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات