این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۱۵-۲۲۲

عنوان فارسی مقایسه تاثیر دو شیوه آموزش سخنرانی و مبتنی بر شبکه بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش مجازی (الکترونیک) پیوسته، روشی برای تقویت رهیافت‌های سنتی آموزش است، اما هنوز شواهد زیادی در مورد نتایج ارزش‌یابی این روش منتشر نشده است. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر دو روش آموزش مجازی (الکترونیک) و سنتی (سخنرانی) بر میزان یادگیری دانشجویان بود. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1391، 202 دانشجوی گروه بهداشت عمومیِ دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مقطع کارشناسی و کاردانی که دروس اصول اپیدمیولوژی، اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع، بهداشت مادر و کودک و بهداشت باروری را در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 91-1390 اخذ کرده بودند، به‌شیوه سر‌شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. نیمی از دروس به‌صورت حضوری و بقیه به‌شکل مجازی ارایه شد و تفاوت نمرات آزمون دانشجویان در دو روش آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نظرات دانشجویان از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته ارزیابی شد. داده‌ها توسط آزمون‌های T استیودنت و تحلیل واریانس در نرم‌افزار SPSS 20 تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات دانشجویان در آزمون حضوری و مجازی تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0p>). آموزش مجازی از نظر دست‌یابی به اهداف آموزشی، محتوی، شیوه، توالی و نوع مطلب و آزمون، مطلوب بود و بین تناسب محتوای درس و اهداف آموزش مجازی، با تعداد اشتباهات دانشجو در آزمون پایانی ارتباط معنی‌داری وجود نداشت. تسلط و مهارت دانشجو به کامپیوتر با موفقیت کار با سامانه آموزش مجازی و نمرات آزمون کامپیوتری رابطه معنی‌داری داشت (001/0=p). نتیجه‌گیری: دو روش آموزش مجازی (الکترونیک) و حضوری (سخنرانی) بر میزان یادگیری دانشجویان تاثیر نسبتاً یکسانی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Lecture and Network-Based Educational Methods on Improving the Academic Performance of Students Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Continuous virtual (electronic) learning is a method to strengthen the traditional approaches to education, but still there is not lot evidences about the evaluation of this method. The aim of this study was to compare the effect of two virtual (electronic) and traditional (lecture) educational methods on the level of learning of students. Instrument & Methods: In this quasi-experimental study in 2012, 202 undergraduate students of the Department of Public Health of Mazandaran University of Medical Sciences who had epidemiology, epidemiology of common diseases, maternal and child health and reproductive health courses in the second semester of 2012 were entered to study by census method. Half of the subjects were presented by lecture and the rest in virtual form and the differences of students’ scores between educational methods were studied. Students’ viewpoint were also assessed via a researcher-made questionnaire. Student's T test and analysis of variance were used to analyze the data in SPSS 20 software. Findings: The mean scores of students was not significantly different between two methods (p>0.05). Virtual learning was appropriate in terms of achieving educational goals, content, methods, sequence and type of material and there was no significant relationship between the appropriateness of course content and learning objectives and number of errors in the final exam. Ability of students to work successfully with computer had significant relationships with success in working with e-learning system and computer test scores (p=0.001). Conclusion: Both methods of virtual (electronic) and lecture education have the same impact on the level of learning in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education,Education,Distance,Computers,Lectures

نویسندگان مقاله محسن زراعتی | zeraati m
faculity of management, shahid sattari university, mehrabad international airport, tehran, iran
تهران، فرودگاه بین المللی مهرآباد، دانشگاه شهید ستاری، دانشکده مدیریت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هوایی شهید ستاری (Shahid sattari university of aeronautical engineering)

مهدی زکی پور | zakipour m
educational sciences department, management faculty, aeronautical university of shahid sattari, tehran, iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هوایی شهید ستاری (Shahid sattari university of aeronautical engineering)

نبی اله آقابراریان | aghabararian n
educational sciences department, human sciences faculty, central branch, islamic azad university, sari, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-767-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات