این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۳۱-۲۳۷

عنوان فارسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان یک نظام آموزش از دور؛ مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش از راه دور یکی از روش‌های نوین آموزش در عصر اطلاعات محسوب می‌شود. برخورداری از مهارت‌های سواد اطلاعاتی در محیط‌های آموزش از راه دور، مهم‌تر از آموزش مرسوم است، زیرا به افراد کمک می‌کند تا از اطلاعات به‌طور موثر استفاده کنند و به‌دنبال جست‌وجو، ارزش‌یابی و تولید اطلاعات باشند. هدف این پژوهش، بررسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بود. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، 181 دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 94-1393 با روش طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه سواد اطلاعاتی بر مبنای استانداردهای پنج‌گانه انجمن کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (T استودنت تک‌گروهی) انجام شد. یافته‌ها: مولفه‌های تعیین ماهیت اطلاعات و درک موارد حقوقی و اقتصادی اطلاعات در وضعیت نامطلوب، مولفه‌های دسترسی موثر به اطلاعات و ارزیابی نقادانه اطلاعات در سطح نسبتاً مطلوب و مولفه کاربرد هدفمند اطلاعات در سطح مطلوب قرار داشت (05/0p<). همچنین اختلاف میانگین کل مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز معنی‌دار بود (05/0p<) و در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، دانشجویان، آموزش از دور

عنوان انگلیسی Students’ Information Literacy Level in a Distance Educational System A case study
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Distance education is considered to be one of the modern education methods in the information era. Having the information literacy skills in distance education environments is more important than traditional training because it helps the people to use the information more effectively and try to search, evaluate and producing the information. The purpose of this research was to evaluate the information literacy level of distance education postgraduate students of Entrepreneurship Faculty of Tehran University. Instrument & Methods: In this descriptive-survey research, 181 master students of distance education of Entrepreneurship Faculty of Tehran University were selected by symmetric stratified sampling in the second semester of 2014-2015 academic years. The instrument used in this study was questionnaire of information literacy based on 5 dimensions standards of the ACRL. 18 SPSS software and indicators of descriptive and inferential statistics (Student T test) were used to analyze the data. Findings: The components determine the nature of the information and understanding of the legal and economic items related to information were in the undesirable level. The components of effective access to information and critically information evaluation were in the relatively desirable level. The component of targeted use of data was the only component that was in the desirable level. Also the total average difference of the information literacy skills of distance education students of Entrepreneurship Faculty at University of Tehran was statistically significant (p< 0.05) and can be evaluated in the relatively desirable level. Conclusion: The information literacy skills of distance education students of Entrepreneurship Faculty of Tehran University are evaluated in the relatively desirable level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information Literacy,Students,Distance Education

نویسندگان مقاله محسن کشاورز | keshavarz m
educational sciences department, educational sciences and psychology faculty, tehran branch, payam-e-noor university, tehran, iran. postal code 19395-3697
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. کد پستی 3697-19395
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

مهران فرج اللهی | farajollahi m
educational sciences department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, tehran branch, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمدرضا سرمدی | mohammad reza sarmadi mr
educational sciences department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, tehran branch, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

بهمن زندی | zandi b
linguistics department, literature amp;amp; human sciences faculty, tehran branch, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1110-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات