این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۴۷-۲۵۴
عنوان فارسی
مقایسه ابعاد کیفیت تدریس با پرسشنامههای ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزش و نظرخواهی از دانشجویان؛ دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله
اهداف: هدف ارزشیابی اساتید که بخشی از آن بهعهده دانشجویان گذاشته شده است، بهبود کیفیت تدریس و ارتقای سطح آموزش در دانشگاه است. در این راستا استفاده از فرمهای ارزشیابی معتبر که منجر به شناخت مشکلات تدریس و یادگیری شود حایز اهمیت است. این پژوهش با هدف مقایسه ابعاد کیفیت تدریس با استفاده از پرسشنامههای ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی و نظرخواهی از دانشجویان انجام شد. ابزار و روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-1390 صورت گرفت، 251 دانشجوی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهشیوه سرشماری در مطالعه شرکت نمودند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای ارزشیابی دانشجویان از کیفیت تدریس و نظرخواهی از دانشجویان بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای T زوجی، T مستقل، آنالیز واریانس، مجذور کای، من- ویتنییو، کروسکال والیس، ضریب همبستگی پیرسون و توکی استفاده شد. یافتهها: مقایسه نمره کلی ارزشیابی اساتید بر حسب درجه علمی اساتید و همچنین مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان بین دو پرسشنامه تفاوت معنیداری نشان داد (05/0p<). رابطه بین حجم کار مربوط به هر درس و میزان علاقه به درس با نمره کلی ارزشیابی اساتید براساس پرسشنامه ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی معنیدار بود (001/0p<). نتیجهگیری: هر دو پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردارند، اما پرسشنامه ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی ابعاد چندگانه تدریس را بهتر نمایان میسازد و در نشاندادن نقاط ضعف و قوت کیفیت تدریس اساتید کارآمدتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of the Teaching Quality Aspects by Student Evaluation of Education Quality (SEEQ) and Students Survey Questionnaires Health School, Kermanshah University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The purpose of the professors’ evaluation which partly left up to the students is to improve the teaching quality and enhance the educational level in universities. Regarding this, the use of valid evaluation forms that lead to the recognition of the problems of teaching and learning is important. This study aimed to compare the teaching quality aspects between Student Evaluation of Education Quality and Students Survey questionnaires. Instrument & Methods: In this descriptive-analytic study by correlation type that was performed during the second semester of 2012-13 academic year, 251 students of Health Department of Kermanshah University of Medical Sciences participated by census method. The research tools were the Student Evaluation of Education Quality and Students Survey questionnaires. For data analysis, independent- and paired T, Chi-square, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, Pearson correlation coefficient and Tukey tests were utilized. Findings: The difference of total evaluation scores of the professors based on their scientific degree and also the education level and major of students was significant between 2 questionnaires (p< 0.05). There was also a significant relationship between the workload and level of interest for each course and the total evaluation score of the professors based on student evaluation of education quality questionnaire (p< 0.001). Conclusion: Both questionnaires have acceptable reliability, but the student evaluation of education quality questionnaire highlights the multi aspects of teaching better and is more efficient in demonstrating the strength and weaknesses of teaching.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آمنه قره تپه | gharatapeh a
education department, health faculty, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه آموزش، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، یران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
منصور رضایی | rezaei m
school of public health, isar square, kermanshah, iran. postal code 68198-51351
کرمانشاه، میدان ایثار، دانشکده بهداشت، کد پستی 51351-67198
یحیی پاسدار | pasdar y
nutrition department, health faculty, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه تغذیه و کنترل کیفی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
فاطمه اسدی | asadi f
environmental health engineering department, health faculty, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
یحیی صفری | safari y
lesson planning department, paramedical faculty, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
مریم نظری | nazari m
educational psychology department, psychology faculty, kerman branch, islamic azad university, kerman, iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1075-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات