این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۰

عنوان فارسی نقش استفاده از اینترنت بر خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی؛ دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله اهداف: به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش در مراکز علمی و آموزشی، استفاده از فنّاوری‌های ارتباطی به‌خصوص اینترنت، تشویق و تبلیغ می‌شود. این در حالی است که هنوز تحقیقات کافی در مورد نقش اینترنت در بهبود کیفیت آموزش و ویژگی‌های مثبت روان‌شناختی دانشجویان انجام نشده‌ است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از اینترنت بر خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی انجام شد. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش شبه‌تجربی، 363 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز (174 دانشجوی کاربر اینترنت و 189 دانشجوی غیرکاربر اینترنت) که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب و وارد تحقیق شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس انگیزش تحصیلی، پرسش‌نامه خودکارآمدی شرر و پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده از اینترنت و همچنین آخرین معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون T مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: دانشجویان کاربر اینترنت در مقایسه با دانشجویان غیرکاربر اینترنت به‌طور معنی‌داری از خودکارآمدی عمومی، ابتکار و تلاش بیشتری برخوردار بودند، اما تفاوت آماری معنی‌داری در مولفه پشتکار مشاهده نشد. همچنین دانشجویان کاربر اینترنت در مقایسه با دانشجویان غیرکاربر اینترنت از میانگین پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی (زیرمقیاس‌های علاقه به تکلیف، تلاش تحصیلی، علاقه اجتماعی، کسب ستایش،‌ نمونه‌بودن، کسب پیوستگی و رقابت‌جویی) بیشتری برخوردار بودند، اما در زیرمقیاس قدرت اجتماعی تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که از اینترنت استفاده می‌کنند بیشتر از دانشجویانی است که از اینترنت استفاده نمی‌کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینترنت، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی Role of Using Internet on Self-Efficacy, Educational Motivation and Educational Achievement Tabriz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: In order to improve the quality of education in the scientific and educational centers, usage of communication technologies, especially the Internet, is encouraged and promoted. However, there are not still considerable researches on the role of Internet to improve the quality of education and psychological characteristics of students. The present study investigated the role of using Internet on self-efficacy, educational motivation and achievement of medical students. Instrument & Methods: In this quasi-experimental study, 363 of Tabriz University of Medical Sciences’ students (174 Internet users and 189 nonusers) who had studied in 2013-14 academic year were selected by stratified random sampling method and entered into the study. To collect data, educational motivation scale, Sharer's self-efficacy scale (GSES), Internet using questionnaire which made by researcher and the latest educational grade point averages were used. Data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) and independent samples T tests. Findings: The internet user students had significantly more general self-efficacy (creativity and attempt subscales) in comparison to nonusers, but there was no significant difference in perseverance subscale of two groups. Internet user students had more educational achievement and motivation (task of interest subscales, educational effort, social interest, praise gaining, typifying, business continuity, competing) in comparison to nonusers. However, there was no significant difference between two groups in social power subscale. Conclusion: Self-efficacy and educational achievement motivation of Internet user students is more than nonusers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internet,Educational Status,Self-Efficacy

نویسندگان مقاله غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی | golmohammadnazhad bahrami ghr
no. 12, shahid dabbaghi dead end, tabriz no town, jahad square, tabriz, iran
تبریز، میدان جهاد کوی تبریز نو، بن بست شهید دباغی، پلاک 12


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1073-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات