این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۴۵-۱۴۹
عنوان فارسی
تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی بر رفتار سکوت کلاسی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: رضایت از رشته تحصیلی و مشارکت در کلاس درس و فرآیند آموزش از عوامل بسیار مهم در موفقیت و کیفیت آموزشی است. دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقمند نباشند، از انگیزه کافی برای مطالعه مناسب در رشته خود برخوردار نیستند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی در بروز رفتار سکوت کلاسی بود. ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی در سال تحصیلی 94-1393، 382 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد بهشیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای سکوت کلاسی و عدم رضایت از رشته تحصیلی از پرسشنامه پژوهشگرساخته 24سئوالی استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای من- ویتنی، کروسکال- والیس و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: دانشجویان از رشته تحصیلی خود رضایت داشته و خود را در کلاس درس، افراد ساکتی نمیدانستند (0001/0=p). همچنین عدم رضایت از رشته تحصیلی بر شکلگیری رفتار سکوت در کلاس درس تاثیر داشت و 227/0 از تغییرپذیری آن را تبیین میکرد (0001/0=p). نتیجه گیری: عدم رضایت از رشته تحصیلی در عدم مشارکت دانشجویان در فرآیند آموزش و بروز رفتار سکوت کلاسی موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سکوت، عدم رضایت، رشته تحصیلی
عنوان انگلیسی
Effect of Dissatisfaction with Academic Field on Class Silence Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Educational field satisfaction and participation in class activities and training process are very important factors in educational success and quality. Students, who are not interested in their educational field, don't have sufficient motivation for proper study in their fields. The aim of this study was to evaluate the effect of dissatisfaction with educational field in the class silence behavior. Instrument & Methods: In this descriptive research in 2014-15 academic year, 382 students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd City, Iran, were selected by stratified random sampling method. A questionnaire with 24 questions was used to measure the class silence and dissatisfaction with educational field. Data were analyzed in SPSS 16 software by Mann-Whitney and Kruskal-Wallis and Linear regression tests. Findings: Students were satisfied with their field and did not recognize themselves as silent persons in class. Dissatisfaction with educational field was effective on class silence (p=0.0001) and 0.227 of variability of silence was explained by dissatisfaction with educational field (p=0.0001). Conclusion: Dissatisfaction with educational field is effective on lack of student participation in the educational process and being silent in class.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Students Medical,Personal Satisfaction,Educational Status
نویسندگان مقاله
رضا بهنام فر | behnamfar r
educational sciences department, human sciences faculty, sari branch, islamic azad university, sari, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
فرشیده ضامنی | zameni f
human sciences faculty, islamic azad university of sari, 7th kilometer of darya farahabad road, khazar square, sari, iran. post box 48164-194
ساری، میدان خزر، کیلومتر 7 جاده دریا فرح آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، دانشکده علوم انسانی؛ صندوق پستی 194- 48164
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
ترانه عنایتی | enayati t
educational sciences department, human sciences faculty, sari branch, islamic azad university, sari, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-417-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات