این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۵۱-۱۵۷

عنوان فارسی تاثیر استفاده از محتوای الکترونیکی طراحی‌شده براساس الگوی رابرت گانیه بر میزان یادگیری دانشجویان در درس آمار
چکیده فارسی مقاله اهداف: طراحی آموزشی از بخش‌های مهم تولید و راه‌اندازی آموزش الکترونیکی است. هدف این پژوهش، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی درس "آمار مهندسی" براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تعیین میزان اثربخشی آن بر یادگیری دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: در این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون دارای گروه کنترل، از میان دانشجویان دروس الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390، 48 دانشجوی درس آمار مهندسی به روش در دسترس انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به‌مدت یک نیم‌سال تحصیلی در معرض درس طراحی‌شده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسش‌نامه‌هایی محقق‌ساخته مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با کمک نرم‌افزار SPSS 19 تحلیل شدند. یافته‌ها: در پیش‌آزمون، میانگین نمرات در گروه آزمایش 93/0±76/11 و در گروه کنترل 02/1±52/10 بود. در پس‌آزمون نمرات گروه آزمایش با میانگین 32/1±41/16 به‌طور معنی‌داری بیشتر از نمرات گروه کنترل با میانگین 09/1±15/11 بود. درس طراحی‌شده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه، تاثیر معنی‌داری بر یادگیری داشت (82/18=F؛ 05/0p<). نتیجه‌گیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه برای طراحی محتوای دوره‌های آموزش الکترونیکی باعث افزایش یادگیری یادگیرندگان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Using the Electronic Content Designed Based on Robert Gagne Model on the Level of Student Learning in Statistics Lesson
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Educational design is an important part of e-learning production and set up. This study aimed to design and product the electronic content of “engineering statistics” course based on Gagne instructional design model and evaluate its effectiveness on students’ learning. Materials & Methods: In this quasi-experimental study with pretest-posttest controlled group design, 48 students of “engineering statistics” course were selected by available sampling method from all the electronic courses students of Khajeh Nasir University, Iran, in first semester of 2011-12 academic year and were divided into two experimental and control groups. Experimental group was exposed to a lesson designed by Gagné model of instructional design for one semester. Both groups were assessed in pretest and posttest stages by a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using analysis of covariance test in SPSS 19 software. Findings: In pretest, the average scores were 11.76±0.93 in the experimental group and 10.52±1.02 in the control group. In posttest, the average score of experimental group was 16.41±1.32 which was significantly higher than the score of control group 11.15±1.09. Lesson designed with the Gagné model of instructional design had a significant effect on learning (p< 0.05 F=18.82). Conclusion: Using Gagné model of instructional design for design of e-learning course content increase the learner’s learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Models Educational,Gagne Instructional Design Model,Learning

نویسندگان مقاله سپیده کشمیری | keshmiri s
educational technologydepartment, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

اکبر مومنی راد | momeni rad a
department of educational sciences, literature amp;amp; human sciences faculty, bu-ali sina university, pajohesh square, hamadan, iran
همدان، میدان پژوهش، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-136-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات