این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۵۹-۱۶۴

عنوان فارسی نگرش اعضای هیات علمی به آموزش الکترونیکی؛ دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده فارسی مقاله  اهداف: آموزش الکترونیکی، یکی از روش‌های آموزشی است که در آن فراگیران قادرند با توجه به استعدادهای خود به هدف‌های آموزشی دست یابند. اساتید دانشگاه به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم اجرای برنامه آموزش الکترونیکی باید علاوه بر داشتن دانش و مهارت، نگرش مثبتی نسبت به اثربخش‌بودن این روش آموزشی داشته باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی بود. ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، نگرش 69 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی بررسی شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه بررسی مشخصات دموگرافیک و وضعیت مهارت و دسترسی به کامپیوتر و پرسش‌نامه استاندارد نگرش آموزش الکترونیکی میشرا بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذورکای آنالیز شدند. یافته‌ها: دسترسی اساتید به کامپیوتر در 44 نفر (8/63%) در حد خیلی مطلوب و مهارت اساتید در زمینه استفاده از کامپیوتر در 50 نفر (5/72%) در حد مطلوب بود. همچنین 54 نفر (3/78%) از اساتید در زمینه آموزش الکترونیکی دارای نگرش مثبت بودند. وضعیت نگرش اساتید فقط با مرتبه علمی اساتید ارتباط معنی‌داری داشت، به‌طوری که اساتید با مرتبه علمی استادیاری نگرش مثبت‌تری نسبت به آموزش الکترونیکی در مقایسه با سایر مرتبه‌ها داشتند (04/0=p). نتیجه‌گیری: نگرش اکثریت اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی، مثبت و دسترسی و مهارت کامپیوتری آنها در وضعیت مطلوب است که تا حدی مبین ظرفیت مناسب اساتید این دانشگاه برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های آموزش الکترونیکی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش الکترونیکی، نگرش، آموزش از راه دور، ایران

عنوان انگلیسی Faculty Members’ Attitude toward e-Learning Zanjan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Electronic education is one of the teaching methods, which students can achieve educational goals according to their talents. The aim of this study was to determine the faculty members' attitudes toward e-learning in Zanjan University of Medical Sciences. Instrument & Methods: In this cross-sectional study, the attitude of 69 faculty members of Zanjan University of Medical Sciences towards electronic education were investigated using simple random sampling in 2014. Data collection instruments were demographic questions, skills and access to computers status, and standard Mishra attitude questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and Chi-square tests. Findings: The access of faculty members to the computers was very favorable in 44 persons (63.8%) and their skills in computer use were favorable in 50 persons (72.5%) respectively. In addition, 54 of them (78.3%) had a positive attitude towards e-learning. Their attitude significantly had relationship just with their academic degree. Therefore, the assistant professors' degree had very positive attitudes towards e-learning compared with the others (p=0.04). Conclusion: The majority of them have a positive attitude towards e-learning and their access or skills to the computer are favorable. Therefore, it reflects the appropriate capacity of faculty members of Zanjan University of Medical Sciences for the successful implementation of e-learning programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning,Attitude,Education Distance,Iran

نویسندگان مقاله اعظم ملکی | maleki a
school of nursing amp;amp; midwifery, zanjan university of medical sciences, parvin etesami street, next to the pasteurized milk factory, zanjan, iran
زنجان، خیابان پروین اعتصامی، جنب کارخانه شیر پاستوریزه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)

سقراط فقیه زاده | faghihzadeh s
biostatistics amp;amp; epidemiology department, medicine faculty, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)

زینب تاران لایق | taran layegh z
midwifery department, nursing amp;amp; midwifery school, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)

لیلا نجفی | najafi l
midwifery department, nursing amp;amp; midwifery school, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1093-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات