این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۶۵-۱۷۰

عنوان فارسی رابطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله  اهداف: کنکاش در مورد راهبرد‌های یادگیری و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی، منجر به حرکت در جهت یادگیری مطلوب می‌شود. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین راهبرد‌های یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود. ابزار و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی که در سال 93-1392 در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد، 199 نفر (90 پسر و 109 دختر) از دانشجویان رشته‌‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و پیراپزشکی به‌روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با تکمیل پرسش‌نامه راهبرد‌های مطالعه و یادگیری استاندارد لاسی و میانگین معدل تحصیلی دانشجویان جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون چندگانه، آزمون Tمستقل و آنووا با کمک نرم‌افزار SPSS 18 مورد آنالیز قرار گرفت. یافته ها: میانگین تمامی زیرمولفه‌های اشتیاق، مهارت و خودنظم‌دهی در دختران به‌طور معنی‌داری از پسران بیشتر بود (05/0p<). تمامی مولفه‌های راهبرد‌های مطالعه به‌جز مهارت پردازش اطلاعات با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت معنی‌دار داشتند. زیرمولفه‌های ایده اصلی (343/0=B)، پردازش اطلاعات (278/0=B) و راهبردهای آزمون (229/0=B) قوی‌ترین پیشگویی‌کننده مثبت پیشرفت تحصیلی بودند. همچنین این مدل، 7/24% واریانس معدل تحصیلی را پیش‌بینی کرد. دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالاتر نسبت به دانشجویان با پیشرفت تحصیلی پایین‌تر، در تمامی مولفه‌‌های راهبرد‌های یادگیری به‌جز مولفه پردازش اطلاعات، میانگین نمره بالاتری داشتند (05/0p<). نتیجه‌گیری: راهبردهای مطالعه و یادگیری نقش زیادی در پیشگویی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای مطالعه، یادگیری، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی Relationship between Studying and Learning Strategies and Academic Performances in Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Survey in learning strategies and its relation with academic achievement will result in movement toward optimal learning. The purpose of this survey was to assess the relation between learning strategies and academic performance in students of Babol University of Medical Sciences. Instrument & Methods: In this descriptive-analytical correlation study that was performed in Babol University of Medical Sciences in 2013-14 academic year, 199 students of Medicine, Density, and Paramedicine (90 male and 109 female) was selected with stratified sampling method. Data was gathered with standard studying and learning strategies questionnaire (LASS) and the students' grade point averages (GPA) and were analyzed by Pearson correlation coefficient, multiple regression, independent T and ANOVA tests using SPSS 18 software. Findings: The mean of all of the subscales including passion, skill and self-regulation were significantly higher in female than male (p< 0.05). All of the subscales of learning strategies had significant positive relationship with academic achievement, except skills and processing information. The strongest positive predictors of academic achievement were main idea (B=0.343), processing information (B=0.288) and test-strategies (B=0.229). Also, GPA predicted 24.7% of total variance of academic achievement. Students with high-achievement had higher means than low-achievement in all 10 sub-scales of learning strategies, except processing information (p< 0.05). Conclusion: Learning strategies has high role in the predicting of academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students,Health Occupations,Learning,Educational Status

نویسندگان مقاله زبیده بابایی شیروانی | babaei shirvani z
environmental health department, paramedicine faculty, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه بهداشت محیط، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محبوبه فرامرزی | faramarzi m
faculty of medicin, babol university of medical sciences, gang afrooz street, babol, iran
بابل، خیابان گنج افروز، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

حبیب نادری | naderi h
psychology department, humanities amp;amp; social sciences faculty, university of mazandaran, babolsar, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

ثریا خفری | fakhri s
3biostatistics amp;amp; epidemiology department, medicine faculty, babol university of medical sciences, babol, iran
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-977-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربست نظریه‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات