این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۷۹-۱۸۵

عنوان فارسی ویژگی‌های ادراکی دانشجویان در محتوای الکترونیکی برنامه درسی؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله اهداف: همراه با گسترش فنّاوری‌های نوظهور در جهان پیشرفته و ورود آموزش الکترونیکی به عرصه تعلیم و تربیت، نظام آموزشی به‌خصوص حوزه علوم پزشکی با نیازهای جدیدی در زمینه برنامه درسی و محتوای آموزشی روبه‌رو شده است. هدف از این پژوهش، بررسی ویژگی‌های ادراکی و شناختی دانشجویان در خصوص محتوای الکترونیکی برنامه درسی بود. ابزار و روش‌ها: این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی در 250 نفر از دانشجویان (164 دختر و 86 پسر) آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 93-1392 که به‌روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار مورد استفاده،‌ پرسش‌نامه ویژگی‌های ادراکی واندرلایند و ون‌براک بود که ویژگی‌های ادراکی را در مولفه‌های مزیت نسبی‏، سازگاری، پیچیدگی، آزمون‌پذیری و مشاهده‌پذیری می‌سنجید. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون T تک‌نمونه‌ای انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره ویژگی‌های ادراکی دانشجویان (14/6±28/68) به‌طور معنی‌داری کمتر از نقطه برش 80درصدی میانگین فرضی (75) بود (0001/0=p). میانگین نمره خرده‌مقیاس مزیت نسبی (44/2±23/17) به‌طور معنی‌داری بیشتر از نقطه برش 80درصدی میانگین فرضی (16) بود (0001/0=p)، اما میانگین نمرات در خرده‌مقیاس‌های سازگاری (48/2±63/11؛ 0001/0=p)، پیچیدگی (72/1±53/13؛ 0001/0=p)، آزمون‌پذیری (33/1±37/11؛ 0001/0=p) و مشاهده‌پذیری (36/2±09/15؛ 05/0p>) از میانگین فرضی (16) کمتر بود. نتیجه‌گیری: ویژگی‌های ادراکی دانشجویان در زمینه محتوای الکترونیکی با توجه به خرده‌مقیاس‌های آن، وضعیت مطلوبی در برنامه درسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ندارد و فقط خرده‌مقیاس مزیت نسبی دارای شرایط مطلوبی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Perceptual Characteristics of Students in e-Content of the Curriculum Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Alongside the development of newfound technologies and also the advent of e-learning into so many areas, educational system generally and medical education specifically, have encountered too many new needs in the field of curriculum and educational materials. The aim of this study was to evaluate the students’ cognitive and perceptual characteristics of the electronic content. Instrument & Methods: This descriptive survey study was performed in 250 e-learning students (164 girls and 86 boys) of Mashhad University of Medical Sciences in 2013-14 academic year who were selected through random stratified sampling method. The used instrument was van der Laan and Vanberk perceptual features questionnaire that measured the perceptual characteristics in relative advantage, compatibility, complexity, testability and visibility components. Data analysis was performed using one-sample T test. Findings: The average score of perceptual characteristics of students (68.28±6.14) was significantly (p=0.0001) less than the 80% cut-off point of hypothetical average (75). The average score of relative advantage subscale (17.23±2.44) was significantly (p=0.0001) more than the 80% cut-off point of hypothetical average (16), But the average scores of compatibility (11.63±2.48 p=0.0001), complexity (13.53±1.72 p=0.0001), testability (11.37±1.33 p=0.0001), and visibility (15.09±2.36 p>0.05) were lower than the hypothetical mean (16). Conclusion: Perceptual characteristics of students in the field of electronic content has no desirable status in the curriculum of Mashhad University of Medical Sciences regarding its subscales and only relative advantage subscale has a desirable condition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning,Curriculum,Medicine

نویسندگان مقاله خدیجه علی آبادی | ali abadi kh
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مرتضی مرادی دولیسکانی | moradi doliskani m
shahid moradi alley, front of taavon office, taleqani 24 meter street, delfan, lorestan, iran. postal code 6831759798
لرستان، دلفان، خیابان 24متری طالقانی، روبه روی اداره تعاون، کوچه شهید مرادی. کد پستی 6831759798

رحیم مرادی | moradi r
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

عبدالحسین محمدی گله دار | mohammadi galedar a
educational sciences department, human sciences faculty, khorram abad branch, islamic azad university, khorram abad, iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد (Islamic azad university of khorram abad)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-790-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات