این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۳

عنوان فارسی تاثیر تعلیم تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که آموزش تفکر انتقادی در فعالیت‌های اجتماعی و به‌خصوص تعاملات افراد موثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان پزشکی انجام شد. روش‌ها: این پژوهش شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون در سال 1392 انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند که از بین آنها 200 نفر (100 نفر برای گروه کنترل و 100 نفر برای گروه آزمایش) با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. میزان مهارت‌های اجتماعی دانشجویان از طریق پرسش‌نامه استانداردشده ﻣﺎﺗﺴﻮن در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون (بعد از آموزش تفکر انتقادی) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آنالیز کوواریانس یک‌طرفه انجام شد. یافته‌ها: آموزش تفکر انتقادی بر افزایش مهار‌ت‌های اجتماعی مناسب (003/0=p)، کاهش مهارت‌های اجتماعی نامناسب (005/0=p)، کاهش تکانشی عمل‌کردن و سرکش‌بودن (002/0=p)، برتری‌طلبی (044/0=p) و افزایش رابطه با همسالان (0001/0=p) تاثیر معنی‌داری داشت. نتیجه‌گیری: آموزش تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان پزشکی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر، آموزش، مهارت‌های اجتماعی، دانشجویان علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Effect of Teaching Critical Thinking on Social Skills Growth of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Many experts believe that critical thinking teaching is effective in social activities and especially interactions. This study aimed to evaluate the effect of critical thinking education on the development of social skills of medical students. Materials & Methods: This quasi-experimental study with pre-test and post-test was done in 2013. The study population consisted of all first-year medical students at the Urmia University of Medical Sciences that among them 200 patients (100 patients in control group and 100 patients in experimental group) were selected using stratified random sampling method. The social skills of students were studied through Matson standardized questionnaire at pre-test and post-test (after critical thinking education). Data were analyzed using One-way analysis of covariance. Findings: Critical thinking education had a significant effect on appropriate social skills enhancement (p=0.003), inappropriate social skills reduction (p=0.005), reducing impulsive acting and being rebellious (p=0.002), supremacy (p=0.044), and enhancement of relationships with peers (p=0.0001). Conclusion: Critical thinking education is effective on development of social skills of medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Thinking,Education,Social Skills,Students Medical

نویسندگان مقاله حسین جناابادی | jenaabadi h
educational sciences department, education and psychology faculty, sistan and balochestan university, zahedan, iran
دانشگاه سیستان وبلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

بهاره عزیزی نژاد | azizi nejad b
no.16, 2nd alley, badii avenue, ghoyoon bridge, urmia, iran
ارومیه، پل قویون، خیابان بدیعی، کوچه دوم، پلاک 16

آرزو مهدی زاده | mehdizade a
educational sciences department, human sciences faculty, islamic azad university, uroomiye, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-962-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات