این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۲

عنوان فارسی تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله اهداف: فرآیند ارزیابی در قالب ارزیابی تکوینی و نهایی صورت می‌گیرد. ارزیابی تکوینی باید همراه با ارایه بازخورد صورت گیرد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه‌تجربی، 33 نفر از دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان که دوره کارآموزی بخش کودکان را در نیم‌سال اول سال تحصیلی 93- 1392 گذراندند، به‌روش نمونه‌گیری آسان و دردسترس (19 نفر در گروه مداخله و 14 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، فرم مشخصات شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه خودایفا در حیطه یادگیری شناختی و چک‌لیست یادگیری مهارت‌های بالینی بود. هر مربی در هر دو نوع روش آموزشی حضور داشت. در گروه مداخله، مربی بایستی حداقل یک نوبت در روز و در نزدیک‌ترین زمان ممکن به عملکرد دانشجو، بازخورد شفاهی را ارایه می‌نمود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 17 و آزمون‌های آماری مجذورکای، من‌ویتنی، T مستقل و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در هر دو گروه، میانگین نمرات فراگیران در حیطه یادگیری شناختی نسبت به پیش‌آزمون به‌طور معنی‌داری‌ بهبود یافت (001/0=p). همچنین تفاضل میانگین نمرات یادگیری بین دو گروه، از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0=p). در حیطه مهارت‌های بالینی، میانگین نمرات در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل تفاوت آماری معنی‌داری داشت (001/0=p). نتیجه‌گیری: بازخورد شفاهی می‌تواند موجب ارتقای یادگیری شناختی و یادگیری مهارت‌های‌بالینی دانشجویان پرستاری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Oral Feedback on Learning Consequences of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Evaluation process is done in form of formative and final assessments. Formative assessment should take place with offering feedback. This study was done with the aim of determining the effect of oral feedback on learning results of nursing students at Abadan Medical Sciences School. Materials & Methods: In this quasi-experimental interfering study, 33 of 5th semester nursing students of Abadan School of Medical Sciences who had passed pediatric training courses during the first semester of 2013-14 academic year were selected by easy and available sampling method (19 people in intervention and 14 people in control group). The data gathering tools were demographic information form, self- done questionnaire in the field of cognitive learning and checklist of learning clinical skills. Every coach was present in both types of training methods. In intervention group, the coach should offer the oral feedback at least one time per day and as closely as possible to student performance. Data was investigated using Chi-square, Mann-Whitney, statistical independent T and paired T tests. Findings: In both groups, the average of learner's scores improve significantly compared to their pre-test in field of cognitive learning (p=0.001). Also, the differential mean of learning scores among the two groups was significant (p=0.001). In the field of clinical skills, there was a significantly difference between the average of scores of intervention and control groups (p=0.001). Conclusion: Oral feedback can improve cognitive learning and learning clinical skills among nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Feedback,Education,Clinical Competence,Students Nursing

نویسندگان مقاله حدیثه منادی زیارت | monadi ziyarat h
addiction amp;amp; behavioral sciences research center, north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

لیلا فخارزاده | fakharzadeh l
school of nursing, university of abadan, fiyeh street, abadan, iran
استان خوزستان، شهرستان آبادان، خیابان فیه، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، دانشکده پرستاری.

سید کاوه حجت | seyed kaveh hojjat sk
addiction amp;amp; behavioral sciences research center, north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

صبریه خزنی | khazni s
nursing department, medicine faculty, abadan university of medical sciences, abadan, iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

ندا اکبری نساجی | akbari nasaji n
nursing department, medicine faculty, abadan university of medical sciences, abadan, iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

محمدحسین لطیفی | mohammad hossein latifi mh
biostatics amp;amp; epidemiology department, health faculty, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

علی اصغر جسمی | ali asghar jesmi aa
nursing department, nursing faculty, north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

مهدی رضایی | rezaei m
addiction amp;amp; behavioral sciences research center, north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1035-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات