این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۸۳-۸۹

عنوان فارسی انواع رویکردهای دانشجویان به یادگیری؛ سطحی، استراتژیک و عمیق
چکیده فارسی مقاله اهداف: رویکردهای یادگیری، مجموعه‌ای از فعالیت‌های ذهنی فراگیران در هنگام مطالعه هستند که برای دریافت، سازمان‌دهی و یادآوری موثرتر اطلاعات به‌کار می‌روند. هدف این پژوهش، بررسی رویکردهای سطحی، استراتژیک و عمیق یادگیری در میان دانشجویان بود. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 92-1391، 380 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (152 پسر و 228 دختر) با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه برگرفته از پرسش‌نامه رویکردها و مهارت‌های مطالعه برای دانشجویان تیت و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Tتک‌متغیره، Tمستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرم‌افزار SPSS 20 صورت گرفت. یافته‌ها: 179 نفر از دانشجویان (1/47%) از رویکرد استراتژیک، 133 نفر (0/35%) از رویکرد سطحی و فقط 68 نفر (9/17%) از رویکرد عمیق استفاده می‌کردند. در دو رویکرد عمیق (001/0p<) و استراتژیک (005/0p<) بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود داشت. بین گروه‌های سنی نیز در رویکرد سطحی (01/0p<) و رویکرد عمیق (005/0p<) تفاوت آماری معنی‌دار وجود داشت. نتیجه‌گیری: بیش از 80% دانشجویان برای مطالعه و یادگیری از رویکردهای سطحی و استراتژیک استفاده می‌کنند که متکی بر حافظه و نتیجه‌محور است. در مقابل، دانشجویان گرایش کمتری به استفاده از رویکرد عمیق در یادگیری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Students' Approaches to Learning Superficial, Strategic and Deep
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Approaches to learning are series of mental activities of learners during study which used for more effective receiving, organizing and recalling information. The purpose of this study was to study superficial, strategic and deep approaches to learning among students. Instrument & Methods: In this descriptive survey which is done in 2012-13 academic year, 380 students of Zahedan University of Medical Sciences (152 males and 228 females) were selected using a stratified sampling method based on gender. The instrument of this research was the Tait et al revised ASSIST questionnaire. SPSS 20 was used to analyze data by single variant T, independent T, Analysis of Variance, and Bonferroni Post Hoc tests. Findings: 179 of students (47.1%) were using strategic approach, 133 students (35.0%) were using superficial approach and only 68 (17.9%) were using deep approach. There was a significant difference in the deep (p< 0.001) and strategic (p< 0.005) approaches between average scores of male and female students. Among the age groups, there was also a significant difference in the superficial superficial (p< 0.01) and deep approach (p< 0.005). Conclusion: More than 80% of students use superficial and strategic approaches that are memory-based and result-oriented. In contrast, students are less oriented to use deep approach to learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning,Students Medical,Education

نویسندگان مقاله ولی مهدی نژاد | mehdinezhad v
department of educational planning and administration, faculty of education and psychology, university blvd., university of sistan and baluchestan, zahedan, iran. p.o. box 98155-987
زاهدان، بلوار دانشگاه، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، صندوق پستی 987-98155
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

رقیه اسماعیلی | esmaeeli r
1education department, education and psychology faculty, university of sistan and baluchestan, zahedan, iran
گروه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1047-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربست نظریه‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی و نظرسنجی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات