این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۴

عنوان فارسی نگرش دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن
چکیده فارسی مقاله اهداف: تقلب به‌عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده یادگیری فراگیران در میان دانشجویان شایع است. هدف از این مطالعه، تعیین نظرات دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن بود. ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 169 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 93-1392 به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه پژوهشگرساخته جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 11.5 و آمار توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار و توزیع فراوانی نسبی و مطلق) و تحلیلی مناسب (مجذور کای و آنووای یک‌طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 45% دانشجویان تقلب را تجربه نموده بودند. از نظر دانشجویان، از بین عوامل موثر در وقوع تقلب، حجم زیاد مطالب درسی (2/51%) و سخت‌بودن واحد درسی (6/41%) بیشترین درصد را به خود اختصاص دادند. وجدان فردی (3/35%) و باورها و اعتقادات شخصی (3/33%)، مهم‌ترین عوامل بازدارنده دانشجویان از تقلب بود. نگاه‌کردن از روی دست دیگران یا در معرض دید قراردادن برگه‌ها، دریافت یا ارسال پاسخ سئوالات از طریق ایما و اشاره و دریافت و ارسال پاسخ سئوالات به‌صورت شفاهی، رایج‌ترین روش‌های تقلب از نظر دانشجویان بودند. نتیجه‌گیری: پدیده غیراخلاقی تقلب نیاز به توجه بیشتری از طرف اساتید، مدیران آموزشی و پژوهشگران دارد. با این وجود بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین، آموزش درست و مدیریت آموزشی قابل اجتناب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تقلب امتحانی، دانشجویان، راهکارهای مقابله‌ای

عنوان انگلیسی Student’s Attitude about Cheating and its Confronting Strategies
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Cheating as one of the important threatening factors of learning is widespread among students. The aim of this study was to determine the students’ views about of cheating and its coping strategies. Instrument & Methods: In this descriptive analytical study, 169 undergraduate students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences in the second semester of 2013-14 academic year were selected by available sampling method. Data were collected through a researcher-made questionnaire and were analyzed by descriptive (mean, standard deviation and absolute and relative frequency distribution) and analytic (Chi-square and One-way ANOVA) statistic tests in SPSS 11.5 software. Findings: 45% of students have experienced cheating. High amounts of texts (51.2%) and difficult texts (46.1%) were the most important cheating factors. Individual conscience (35.3%) and personal beliefs (33.3%) were the most important inhibiting factors of cheating. Looking down on others or expose the paper, send and receive answers to questions through gestures and send answers to questions orally, were the common methods of cheating. Conclusion: Unethical phenomenon of cheating needs more attention from masters, educational administrators and researchers. However, many types of cheatings can be controlled by legislation, training and educational management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Measurement,Students,Attitude

نویسندگان مقاله مهناز بهرامی | bahrami m
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, torbat heydariyeh university of medical sciences, torbat heydariyeh, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)

مجید حسن زاده | hassanzade m
torbat heydariyeh university of medical sciences, north ferdowsi street, razi street, torbat heydarireh, iran
خراسان رضوی، تربت حیدریه، خیابان فردوسی شمالی، خیابان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)

زهره زندی | zandi z
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, torbat heydariyeh university of medical sciences, torbat heydariyeh, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)

الهه ارمی | erami e
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, torbat heydariyeh university of medical sciences, torbat heydariyeh, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)

خیزران میری | miri kh
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, torbat heydariyeh university of medical sciences, torbat heydariyeh, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1012-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی و نظرسنجی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات