این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۱۳
عنوان فارسی
تاثیر چالشهای ارزشیابی آموختههای دانشجویان بر رویکرد مطالعه عمل فکورانه
چکیده فارسی مقاله
اهداف: دانشجویان رویکردهای مطالعه خود را براساس شیوههای ارزشیابی اساتید تنظیم میکنند. شیوههای فعلی ارزشیابی از آموختههای فراگیران دارای نارساییهایی است. هدف این پژوهش، بررسی چالشهای ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی و تاثیر این چالشها بر رویکرد مطالعه عمل فکورانه بود. ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه دانشجویان دوره کارشناسی، کارشناسیارشد و مقطع علوم پایه دکترای حرفهای دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام شد و 357 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای شناسایی چالشهای ارزشیابی دانشجویان و رویکرد مطالعه عمل فکورانه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی، تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و SPSS 20 انجام شد. یافتهها: چالشهای مربوط به عدم توجه به تفاوتهای فردی (81/0) بیشترین و چالشهای مربوط به عدم استفاده از ارزشیابیهای غیرعینی (73/0) کمترین بار عاملی را داشتند. تاثیر چالشهای ارزشیابی بر مطالعه عمل فکورانه دانشجویان 74/0- بود (01/0=p). نتیجهگیری: هر چه تجربیات آموزشی برای دانشجویان محسوس و در محیط بیشتر تعاملی صورت بگیرد و بهنوعی تفاوتهای فردی و قابلیتهای آنها شناسایی و به رسمیت شناخته شود، چالشهای موجود در شیوههای فعلی ارزشیابی از دانشجویان بهحداقل میرسد و رویکرد مطالعه عمل فکورانه را تحت تاثیر قرار میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، دانشجویان، علوم پزشکی، معادلات ساختاری
عنوان انگلیسی
Effect of the Challenges of Student Learnings Evaluation on Deliberate Practice Study Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Students regulate their study approaches based on teacher evaluation practices. Current methods of evaluating the learners’ knowledge have shortcomings. The aim of this study was to evaluate the challenges of evaluation of learning of medical sciences universities’ students and the impact of these challenges on deliberate practice study approach. Instrument & Methods: This descriptive-survey research was performed in all undergraduate, master, and medical students (basic sciences stage) students of Hamedan University of Medical Sciences in 2014 and 357 students were selected by random sampling. Data were gathered using recognizing the challenges of evaluation of students and Deliberate Practice Study Approach questionnaires. Data analyses were done by descriptive statistics, factor analysis technique and Structural Equation Modeling using LISREL and SPSS 20 software. Findings: Challenges related to the lack of attention to individual differences (0.81) had the highest and challenges related to the use of non-objective evaluation (0.73) had the lowest loading factor. The effect of evaluation challenges on deliberate practice study approach was -0.74 (p< 0.01). Conclusion: More tangible the educational experiences for students and be done in more interactive environment and in a way their individual differences and abilities be identified and recognized, their challenges in the current practices of evaluation of students are minimized, and affected Deliberate Practice Study Approach.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Program Evaluation,Students Medical,Structural Equatio
نویسندگان مقاله
سیروس قنبری | ghanbari s
department of educational sciences, faculty of literature and humanities, shahid mostafa ahmadi roshan chahar bagh, bu-ali sina university, hamedan. postal code 6517838695
همدان، چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، کد پستی 6517838695
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
محمدرضا اردلان | mohammad reza ardalan mr
educational sciences department, humanities faculty, bu-ali sina university, hamedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
ایمان کریمی | karimi i
educational sciences department, humanities faculty, bu-ali sina university, hamedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-550-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای ارزشیابی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی و نظرسنجی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات