این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۲

عنوان فارسی تاثیر هوش فرهنگی بر یادگیری خودراهبر دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله اهداف: هوش فرهنگی دامنه جدیدی از هوش است که می‌تواند باعث افزایش سازگاری دانشجویان شود و یادگیری آنان را تحت تاثیر قرار ‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش فرهنگی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان انجام شد. ابزار و روش‌ها: این پژوهش علّی- مقایسه‌ای در سال 1394 در دانشجویان دختر رشته پرستاری مقطع کارشناسی شهر قم انجام شد. 86 دانشجوی دختر پرستاری از یکی از دانشگاه‌های شهر قم به‌روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. پرسش‌نامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران و پرسش‌نامه یادگیری خودراهبرِ فیشر، کینگ و تاگو توسط نمونه‌ها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات یادگیری خودراهبر و دو مولفه‌ خودمدیریتی و رغبت به یادگیری، در دانشجویان دارای هوش فرهنگی بالا به‌طور معنی‌داری بالاتر از دانشجویان با هوش فرهنگی پایین بود. اما در مولفه خودکنترلی بین دانشجویان با هوش فرهنگی بالا و پایین تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: هر چه هوش فرهنگی فرد بالاتر باشد، خودراهبری در یادگیری، خودمدیریتی و رغبت به یادگیری نیز بالاتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Cultural Intelligence on Self-Directed Learning of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Cultural intelligence is a new domain of intelligence that can increase students' adaptation and can influence their learning. The conducted study aimed to investigate the effects of cultural intelligence on self-directed learning. Instrument & Methods: This causal-comparative study was conducted in 2015 in undergraduate nursing students of Qom City, Iran. 86 female nursing students were selected from one university of Qom City, using the cluster sampling method. The Ang et al. cultural intelligence and Fisher, King and Tagoe self-directed learning questionnaires were completed by samples. Data was analyzed using SPSS 19 software by ANOVA and multivariate analysis of variance. Findings: The mean of self-directed learning, the two components of self-management and willingness to learn, were significantly higher in students with high cultural intelligence than students with low cultural intelligence. However, there was no significant difference in self-control between students with high vs. low cultural intelligence. Conclusion: The higher a person's cultural intelligence is the higher self-directed learning, self-management and willingness to learn will be.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cultural Intelligence,Cultural Competency,Learning

نویسندگان مقاله فهیمه حسنی | hassani f
district 3 education and training office, 20 meters shahid beheshti, qom, iran. postal code 3719976443
قم، 20متری شهید بهشتی، اداره آموزش و پرورش ناحیه 3، کد پستی 3719976443


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-915-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربست نظریه‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی و نظرسنجی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات