این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۶
عنوان فارسی
اولویتبندی شاخصهای تدریس اثربخش؛ مقایسه دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
چکیده فارسی مقاله
اهداف: برای تعیین شاخصهای تدریس اثربخش میتوان از مدیران، همکاران، خودارزیابی اساتید و دانشجویان نظرخواهی نمود. هدف از تحقیق حاضر، اولویتبندی و مقایسه شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان بود. ابزار و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 60 نفر از اعضای هیات علمی بهروش سرشماری و 385 نفر از دانشجویان دانشکدههای پرستاری، مامایی، بهداشت، پیراپزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 92-1391 بهروش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار سنجش، پرسشنامهای دوبخشی شامل خصوصیات فردی و اولویتبندی مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش در چهار جنبه دانشپژوهی, روش تدریس, قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS 15 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از نظر اساتید و دانشجویان، در حیطه دانشپژوهی ویژگی علم و دانش, در حیطه روش تدریس ویژگی انتقال واضح مطالب, در حیطه قدرت ارتباط ویژگی عدالت در ارزشیابی و در حیطه شخصیت فردی ویژگی بیان شیوا و ساده، بیشترین اولویت را داشتند. در ویژگیهای علم و دانش (0004/0=p), طراحی تدریس (0001/0=p), دسترسی آسان به استاد (003/0=p), ایجاد انگیزه (0001/0=p) و توضیح مجدد مطالب (003/0=p)، بین نظر استاد و دانشجو اختلاف معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: از دیدگاه اساتید و دانشجویان، ویژگیهای علم و دانش، انتقال واضح مطالب، عدالت در ارزشیابی و بیان شیوا و ساده، بیشترین اولویت را در بررسی جنبههای شاخص تدریس اثربخش دارند. در مقایسه اولویتها در هر حیطه، در بعضی از ویژگیها اختلافاتی بین دیدگاه اساتید و دانشجویان وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس، دانشجو، آموزش، استاد
عنوان انگلیسی
Prioritization of the Effective Teaching Parameters Comparing the Viewpoints of Students and Teachers of Sabzevar University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: To determine the effective teaching factors managers, colleagues, teachers’ self-assessment and students' opinions can be used. The purpose of this study was to compare and prioritizing the effective teaching indicators from teachers and students’ view point. Instrument & Methods: In this cross-sectional study, 60 faculty members and 385 students from Nursing, Midwifery, Health and Paramedical, and Medical Sciences Schools of Sabzevar University of Medical Sciences were entered in the study using simple random sampling in 2012-13. Data gathered by bipartite questionnaire containing demographic and prioritizing the most important indicators of effective teaching in four areas of scholarship, teaching methods, the power of communication and personality. Data were collected by SPSS 15 software using descriptive and inferential statistics (Chi-square test). Findings: From teachers and students’ view point scholarship in the area of science and technology features, clear transmission of the content in teaching method, justice in evaluating in the area of relationship power and clear and simple expression in the area of personality traits had the highest priority. In the characteristics of knowledge (p=0.0004), teaching design (p=0.0001), easy access to the teacher (p=0.003), generating motivation (p=0.0001) and re-explanation of the content (p=0.003) there was no significant difference between teachers and students. Conclusion: From the viewpoint of teachers and students, knowledge characteristics, clear transferring of the contents, justice in evaluating, clear and simple explanation have the highest priority to the of effective teaching aspects. Comparing the priorities in each areas, there are some differences among students and teachers’ view point.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching,Students,Education,Faculty
نویسندگان مقاله
طاهره توفیقیان | tofoghiyan t
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, sabzevar university of medical sciences, near the road police, sabzevar, iran
سبزوار، جنب پلیس راه، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
حدیثه منادی | monadi h
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
سمیه نصراللهی | nasrollahi s
sabzevar university of medical sciences research center, sabzevar, iran
مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
محمدحسن رخشانی | mohammad hassan rakhshani mh
statistics department, health faculty, sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-841-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات