این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی نگرش دانشجویان فیزیوتراپی نسبت به دروس علوم پایه پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: نگرش دانشجویان به دروس علوم پایه در عملکرد بالینی آنان، تاثیر بسزایی دارد. هدف از این تحقیق، بررسی نگرش دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته فیزیوتراپی نسبت به دروس علوم پایه بود. ابزار و روش‌ها: این مطالعه توصیفی به‌صورت مقطعی و از طریق دسترسی آسان، روی 151 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته فیزیوتراپی دانشکده‌های توان‌بخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران در مهر و آبان سال 1391 انجام شد. برای ارزیابی نگرش و دو زیرمقیاس اهمیت و تاثیر از پرسش‌نامه وست استفاده شد. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 17 و با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه، T مستقل و رگرسیون لجستیک انجام شد. یافته‌ها: بین دو جنس در پاسخ به گویه‌های 1، 4، 7 و 8 اختلاف معنی‌دار وجود داشت. میانگین مقادیر نگرش و زیرمقیاس‌های اهمیت و تاثیر در زنان در ترم‌های پنجم و هفتم کارشناسی به‌طور معنی‌داری بیشتر از مردان بود. در مقطع کارشناسی‌ارشد در ترم اول، میزان نگرش و اهمیت زنان به‌طور معنی‌داری نسبت به مردان مثبت‌تر بود، اما در ترم سوم کارشناسی‌ارشد دو جنس از این نظر با هم اختلاف آماری معنی‌داری نداشتند. نتیجه‌گیری: نگرش مثبت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فیزیوتراپی به دروس علوم پایه تحت تاثیر جنسیت آنان است و زنان اهمیت بیشتری به یادگیری جزییات روند فیزیولوژیک درمان می‌دهند، در حالی که مردان بیشتر به نتیجه درمان تاکید دارند. با افزایش حضور زنان در مقطع کارشناسی‌ارشد نگرش آنان به مردان نزدیک می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، دانشجویان، درمانی، تحصیلات تکمیلی،

عنوان انگلیسی Physiotherapy Students’ Attitudes to Basic Medical Sciences Courses
چکیده انگلیسی مقاله  Aims: Students’ attitude to the basic sciences courses has a considerable impact in their clinical practice. The aim of this study was to investigate the attitudes of undergraduate and graduate students to the Physiotherapy rather than basic science. Instrument & Methods: This descriptive cross-sectional study was done on 151 undergraduate and graduate schools of Physiotherapy and Rehabilitation, Tehran and Iran University of Medical Sciences students using easy access sampling in October and November of 2012. To evaluate the attitude and the importance and effectiveness subscales the West questionnaire was used. Data were analyzed using SPSS 17 software using One-way ANOVA, independent T, and logistic regression tests. Findings: There was a significant difference between the sexes in response to items 1, 4, 7 and 8. The attitudes mean and the importance and effectiveness subscales were greater in women in the bachelor fifth and seventh semesters. The attitude and the importance of women were significantly more positive than men in Master degree students of the first semester, but there was no statistically significant difference between the sexes in the third semester of the Master degree students. Conclusion: Bachelor and Master students' positive attitudes toward physical science is affected by their gender and women pay more attention to learn treatment physiologically details, while men are more likely to emphasize on the results of the treatment. By increasing the presence of women in Master degrees their attitude get closer to men.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude,Students,Therapy,Education Graduate

نویسندگان مقاله بهنوش وثاقی قراملکی | vasaghi gharamaleki b
“rehabilitation research center” and


محمدرضا نیکمرام | mohammad reza nikmaram mr
department of basic sciences in rehabilitation, school of rehabilitation sciences, madadkaran street, shahid shahnazari street, madar square, mirdamad boulevard, tehran, iran. postal code 1545913187
تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید شاه نظری، خیابان مددکاران، دانشکده علوم توانبخشی، گروه علوم پایه توانبخشی. کدپستی 1545913187

مهتاب روحی عزیزی | rouhi azizi m
department of basic sciences in rehabilitation, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-933-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات