این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۵-۱۹

عنوان فارسی رابطه بین سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: اساتید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در زندگی دانشجویان، نقش مهمی در زندگی شخصی و اجتماعی آنها دارند. سازگاری اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین نشانه سلامت روان، از مباحثی است که در دهه‌های اخیر، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین سبک‌های تدریس اعضای هیات علمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان بود. ابزار و روش‌ها: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در سال 1393 انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان سال اول و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ‌220 نفر از اعضای هیات علمی و 350 نفر از دانشجویان برای مطالعه انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، دو پرسش‌نامه استاندارد سبک‌های تدریس گراشا و شخصیت‌سنج کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس انجام شد. یافته‌ها: بین سبک‌های تخصص‌گرا (15/0=r؛ 042/0=p)، اقتدارگرا (14/0=r؛ 02/0=p)، مدل‌گرا (17/0=r؛ 03/0=p) و تسهیل‌کننده (21/0=r؛ 032/0=p) با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه معنی‌دار وجود داشت، ولی سبک انتخابی ارتباط معنی‌داری با سازگاری اجتماعی نداشت (18/0-=r؛ 23/0=p). بین مدرک تحصیلی (274/0=p) و سابقه کار (583/0=p) اعضای هیات علمی با روش تدریس، رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: سبک‌های تدریس تخصص‌گرا، اقتدارگرا، مدل‌گرا و تسهیل‌کننده با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه دارد، ولی بین سبک تدریس انتخابی با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه‌ای مشاهده نمی‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، اعضای هیات علمی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Relationship between Teaching Styles of Faculty Members and Social Adjustment of Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Teachers as one of the most important and most influential people in students’ life and they have an important effect on their personal and social life. Social adjustment as an important indicator of mental health is an issues which has attracted the attention of many researchers in recent decades. The aime of this study was to investigate the relationship between students' learning styles faculty members and social adjustment. Instrument & Methods: This descriptive-correlational study was done in 2014. The study population consisted of all first-year students and faculty of the Urmia Medical University. 220 faculty and 350 students were selected using Cochran formula and random sampling. Data collected by Grasha teaching styles standard questionnaires and California psychological tests. Data were analyzed using Pearson correlation and analysis of variance. Findings: There was a significant correlation between specialty-oriented (p=0.042 r=0.15), authoritarian (p=0.02 r=0.14), model-oriented (p=0.17 r=0.03) and facilitates styles (p=0.032 r=0.21) with students' social adjustment, but sthere was no significant correlation between selected style with social adjustment (p=0.23 r=-0.18). No significant relationship was observed between educational degree (p=0.274) and work experience (p=0.583) of faculty members with teaching methods. Conclusion: Specialty-oriented, authoritarian, model-oriented, and facilitates teaching styles are associated with students' social adjustment no relationship is observed between the selected teaching style with students' social adjustment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching,Faculty,Social Adjustment,Students,Medical

نویسندگان مقاله بهاره عزیزی نژاد | azizi nejad b
no. 16, second alley, badi’ei street, qavion bridge, urmia, iran
ارومیه، پل قویون، خیابان بدیعی، کوچه دوم، پلاک 16

نازیلا غفار شجاع | ghaffar shoja n
educational sciences department, human sciences faculty, saveh branch, islamic azad university, saveh, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)

حقیقت حیدری بی صفر | heydari bisafar h
management department, human sciences faculty, urmia branch, islamic azad university, urmia, iran
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)

حسین جناابادی | jenaabadi h
educational sciences department, education and psychology faculty, sistan and balochestan university, zahedan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-962-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات