این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۲

عنوان فارسی مقایسه روش‌های آموزشی "یادگیری مبتنی برحل مساله" و "پرسش و پاسخ" از نظر گرایش دانشجویان بهداشت محیط به تفکر انتقادی
چکیده فارسی مقاله اهداف: تفکر انتقادی دارای دو جنبه "مهارت" و "گرایش" است که بدون گرایش نسبت به تفکر انتقادی، بُعد مهارتی آن به‌وقوع نمی‌پیوندد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش‌های یادگیری مبتنی بر حل مساله و پرسش و پاسخ بر گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان انجام گرفت. ابزار و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 27 دانشجوی رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1392 به‌شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص‌های گرایش به تفکر انتقادی به‌وسیله پرسش‌نامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا، قبل و پس از مداخله ارزیابی شد. به گروه یادگیری مبتنی بر حل مساله (14 نفر)، سناریوهایی برای مطالعه و تحقیق ارایه و برای گروه پرسش و پاسخ (13 نفر)، چهار جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های T مستقل و T زوجی و به کمک نرم‌افزار SPSS 17 تحلیل شدند. یافته‌ها: بین نمره کلی گرایش به تفکر انتقادی در گروه یادگیری مبتنی بر پرسش و پاسخ، قبل (20/7±00/276) و بعد (32/16±62/306) از مداخله و همچنین در گروه یادگیری مبتنی بر حل مساله، قبل (14/28±00/278) و بعد (80/13±29/309) از مداخله تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p>). هر دو روش باعث افزایش معنی‌دار قدرت تحلیل، سازمان‌دهی اطلاعات و خوداعتمادی در دانشجویان شد (05/0p<). نتیجه‌گیری: با استفاده از هر دو روش یادگیری "پرسش و پاسخ" و "مبتنی بر حل مساله" می‌توان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison between “Problem-Based Learning” and “Question & Answer” Educational Methods on Environmental Health Students’ Attitude to Critical Thinking
چکیده انگلیسی مقاله  Aims: Critical thinking has the 2 aspects skill and attitude. The skill aspect will not take place without the attitude to critical thinking. The aim of this study was to compare between problem-based and question-answer learning methods on critical thinking attitude of environmental health students. Instrument & Methods: In this quasi-experimental study all 27 environmental health students of Alborz University of Medical Sciences were entered the study by census method. Critical thinking attitudes’ parameters were studied by the California critical thinking disposition inventory (CCTDI) before and after the intervention. The problem-based learning group (14 persons) held some scenarios for studying and investigating and question-answer group (13 persons) held 4 questioning sessions. Data were collected and analyzed by SPSS 17 using independent- and paired-T tests. Findings: There were no significant differences between the average of CCTDI scores for problem-based learning group before (278.00±28.14) and after (309.29±13.80) the intervention and also between the average of CCTDI scores for question-answer group before (276.00±7.12) and after (306.62±16.32) the intervention (p>0.05). Both methods caused a significant increase in analytic power, information categorization and self-confidence of students (p< 0.05). Conclusion: Using both question-answer and problem-based educational methods can improve the attitude to critical thinking in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی صالحی | salehi l
health education amp;amp; promotion department, health faculty, alborz university of medical sciences, karaj, iran
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

لیلا کی کاووسی آرانی | keykavousi arani l
public health department, health faculty, alborz university of medical sciences, karaj, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

مریم صفرنواده | safarnavadeh m
committee of dentistry office, 8th floor, block c, ministry of health and medical education, simaye iran strett, between zarafshan amp;amp; falamak, qods qarb town, tehran, iran
ایران، تهران، شهرک قدس غرب ، بین فلامک و زرافشان، خیابان سیمای ایران، ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بلوک c، طبقه 8، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-253-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات