این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۷

عنوان فارسی نقش ویژگی های شخصیتی، شیوه های یادگیری و فراشناخت در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی
چکیده فارسی مقاله اهداف: روان‌شناسان و مربیان در تلاش برای درک تفاوت‌های افراد دارای قدرت تفکر انتقادی و فاقد آن هستند. تفکر انتقادی، براساس نظریه دوعاملی، نتیجه تعامل توانایی های شناختی و گرایش‌های شخصیتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگی های شخصیتی، شیوه های یادگیری و فراشناخت در پیش‌بینی تفکر انتقادی بود. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 240 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز (130 دختر و 110 پسر) در سال تحصیلی 91-1390 به‌صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده ها، پرسش‌نامه پنج‌عاملی نئو، پرسش‌نامه سبک های یادگیری کلب، پرسش‌نامه آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون و آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم‌ب بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام و تحلیل همبستگی کاننی انجام شد. یافته‌ها: بازبودن به تجربه (41/0b=)، وجدانی‌بودن (28/0b=)، مفهوم‌سازی انتزاعی (39/0b=)، آزمایشگری فعال (22/0b=)، مشاهده تاملی (12/0b=)، دانش شناخت (47/0b=) و تنظیم شناخت (29/0b=) در پیش‌بینی تفکر انتقادی موثر بودند. بازبودن به تجربه و وجدانی‌بودن (25/0r2=)، شیوه‌های یادگیری مفهوم سازی انتزاعی، مشاهده تاملی و آزمایشگری فعال (21/0r2=) و ابعاد فراشناختی دانش شناخت و تنظیم شناخت (3/0r2=) نقش مهمی در تبیین تفکر انتقادی داشتند. ترکیب خطی مهارت های تفکر انتقادی (تحلیل، ارزیابی و استنباط) به‌وسیله ترکیب خطی عوامل گرایشی- شناختی (بازبودن به تجربه، وجدانی‌بودن، مفهوم سازی انتزاعی، آزمایشگری فعال، دانش شناخت و تنظیم شناخت) قابل پیش‌بینی بود. نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی، شیوه‌های یادگیری و فراشناخت به‌عنوان عوامل گرایشی- شناختی، نقش قابل توجهی در تفکر انتقادی دانشجویان دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون‌های شخصیتی، یادگیری، شناخت، تفکر انتقادی

عنوان انگلیسی Role of Personality Traits, Learning Styles and Metacognition in Predicting Critical Thinking of Undergraduate Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Psychologists and educators are trying to understand the differences between people with the power of critical thinking and without it. According to two-factortheory, critical thinkingisa result ofthe interaction betweencognitive abilities and personality dispositions. The aim of this study was to investigate the role of personality traits, learning styles and metacognition in predicting critical thinking. Instrument & Methods: In this descriptive correlative study, 240 students (130 girls and 110 boys) of Ahvaz Shahid Chamran University were selected by multi-stage random sampling method. The instruments for collecting data were NEO Five-Factor Inventory, learning style inventory of Kolb (LSI), metacognitive assessment inventory (MAI) of Schraw & Dennison (1994) and California Critical Thinking Skills Test (CCTST). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient, stepwise regression analysis and Canonical correlation analysis. Findings: Openness to experiment (b=0.41), conscientiousness (b=0.28), abstract conceptualization (b=0.39), active experimentation (b=0.22), reflective observation (b=0.12), knowledge of cognition (b=0.47) and regulation of cognition (b=0.29) were effective in predicting critical thinking. Openness to experiment and conscientiousness (r2=0.25), active experimentation, abstract conceptualization and reflective observation learning styles (r2=0.21) and knowledge and regulation of cognition metacognitions (r2=0.3) had an important role in explaining critical thinking. The linear combination of critical thinking skills (evaluation, analysis, inference) was predictable by a linear combination of dispositional-cognitive factors (openness, conscientiousness, abstract conceptualization, active experimentation, knowledge of cognition and regulation of cognition). Conclusion: Personality traits, learning styles and metacognition, as dispositional-cognitive factors, play a significant role in students' critical thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality Tests,Learning,Cognition,Thinking

نویسندگان مقاله امید سلیمانی فر | soliemanifar o
educational sciences amp;amp; psychology faculty, payame noor university, shahid mohammad bagher sadr street, abdanan, iran. postal code 4549907258
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، خیابان شهید محمدباقر صدر، آبدانان، ایران. کدپستی 4549907258
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

ناصر بهروزی | behroozi n
psychology department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, shahid chamran university, ahvaz, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مسعود صفایی مقدم | safaei moghaddam m
educational sciences department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, shahid chamran university, ahvaz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-600-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربست نظریه‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات