این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۳۶۱-۳۶۷
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی (ساختار عاملی، پایایی و روایی) مقیاس اصلاحشده سبکهای یادگیری کلب در دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: مقیاس سبکهای یادگیری کلب بهعنوان یکی از مقیاسهای معتبر در زمینه سنجش سبکهای تجربی یادگیری، در پژوهشهای متعددی استفاده شده و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی و روایی و پایایی مقیاس سبکهای یادگیری کُلب نسخه 1/3 در بین دانشجویان ایرانی بود. روشها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 1037 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از چهار دانشکده علوم انسانی، فنی- مهندسی، هنر و پزشکی و از 8 رشته تحصیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس اصلاحشده سبکهای یادگیری کُلب و مقیاس سبکهای یادگیری وارک بود. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ، ضریب گاتمن و ضرایب همبستگی و برای تعیین روایی از روایی همزمان و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بهکمک نرمافزار SPSS 19 و AMOS 5 استفاده شد. یافتهها: بین شیوههای یادگیری وارک و شیوههای یادگیری کلب رابطه معنیدار وجود داشت. آلفای کرونباخ و ضریب گاتمن برای شیوههای یادگیری تجربه عینی 71/0 و 73/0، مشاهده تاملی 71/0 و 73/0، مفهومسازی انتزاعی 92/0 و 89/0 و آزمایشگری فعال 90/0 و 90/0 بهدست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی، 4 عامل را استخراج کرد که 76% واریانس کل را تبیین میکردند و تحلیل عاملی تاییدی آنها را تایید نمود. سبکهای یادگیری برحسب جنسیت تفاوتی نداشتند، ولی برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیدار داشتند. نتیجهگیری: مقیاس سبکهای یادگیری کلب در نمونه ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و میتوان آن را در موارد ضروری بهکار برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک یادگیری کُلب، ساختار عاملی، روایی، پایایی
عنوان انگلیسی
Psychometric Propertics (Factor Structure, Reliability and Validity) of the Modified Kolb Learning Styles Inventory (KLSI-V3.1-2005) in Iranian Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Kolb Learning Style Inventory as one of the valid scales for the experimental measurement of learning styles is used in numerous studies and its validity and reliability have confirmed. The present study aimed to examine the psychometric properties and reliability and validity of Kolb Learning Style Inventory Version 3.1 (KLSI-V3.1-2005) in Iranian students. Methods: In this descriptive-analytical study 1037 Bachelor degree students of Isfahan University were selected from Humanities, Engineering, Arts, and Medicine faculties of 8 fields by multi-stage random sampling in 2011-12. Data gathered by modified Kolb Learning Style Inventory and VARK Learning Styles Inventory. To evaluate reliability, Cronbach's alpha coefficient, Guttmann and correlation coefficients and assessing validity was applyed by concurrent validity, exploratory and confirmatory factor analysis using SPSS 19 and AMOS 5 software. Findings: There was a correlation between VARK and Kolb learning styles. Cronbach's alpha Gutman coefficient was obtained 0.71 and 0.73 for concrete experience, 0.71 and 0.73 for reflective observation, 0.92 and 89.0 for abstract conceptualization and 90.0 and 90.0 for active experimentation. Exploratory factor analysis extracted four factors that were explained 76% of total variance and confirmed their confirmatory factor analysis. Learning styles were not different in terms of gender, but were significantly difference in terms of educational field. Conclusion: Kolb Learning Style Inventory has appropriate validity and reliablity in Iranian sample and can be used in emergency cases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning, Education, Students
نویسندگان مقاله
نظام الدین قاسمی | ghasemi n
psychology amp;amp; educational sciences faculty, isfahan university,daneshgah boulevard, azadi square, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهدی ربیعی | rabi ei m
psychology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نجمه کلانتری | kalantari n
psychology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمید عبدی | abdi h
psychology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-761-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات