این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۳۶۹-۳۷۵

عنوان فارسی مقایسه دو روش هم‌گروهی بالینی و کارگاهی در آموزش تفسیر گازهای خون شریانی به پرستاران بخش‌های ویژه
چکیده فارسی مقاله اهداف: وجود دانش کافی در پرستاران، نقش مهمی در افزایش کیفیت مراقبت‌های پرستاری در بخش‌های ویژه دارد. یکی از روش‌هایی که در سالیان اخیر در آموزش حرفه‌های مختلف وابسته به پزشکی و از جمله پرستاری مورد توجه قرار گرفته، یادگیری کارمحور یا یادگیری در محل کار است. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش همگروه بالینی و کارگاهی در آموزش تفسیر گازهای خون شریانی به پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه بیمارستان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1392، از مجموع بخش‌های ویژه بیمارستان فیروزگر تهران، سه بخش به‌عنوان بخش آزمایشی شماره یک (روش همگروه بالینی) و بخش‌های آزمایشی شماره 2 و 3 (روش کارگاهی) به‌طور تصادفی انتخاب شدند. پرستاران این بخش‌ها با روش نمونه‌گیری دردسترس، نمونه‌های پژوهش را تشکیل دادند. در ابتدا و انتهای دوره‌های آموزشی، میزان دانش تفسیر گازهای خون شریانی پرستاران در هر دو گروه با استفاده از پرسش‌نامه سنجیده شد. سپس داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌های T مستقل، فیشر و T زوجی) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات قبل و بعد پرستاران در گروه روش کارگاهی، تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت، اما بین میانگین نمرات قبل و بعد پرستاران در گروه همگروه بالینی تفاوت معنی‌دار آماری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: استفاده از روش کارگاهی در مقایسه با روش همگروه بالینی برای آموزش تفسیر گازهای خون شریانی به پرستاران بخش‌های ویژه، مناسب‌تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بخش‌های مراقبت ویژه، گازهای خون شریانی

عنوان انگلیسی Comparing the Workshop and Clinical Teammate Methods in Teaching the Arterial Blood Gas Interpretation to Critical Care Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The sufficient knowledge of nurses has an important role in increase of nurses’ care in the critical units. Work-centered learning or learning in work place is one of the ways which is considered recently in the education of the professions related to Medicine and Nursing. This study aimed to compare two clinical teammate educator and workshop methods in the interpretation of arterial blood gases to the nurses working in the intensive care units. Methods: In this quasi experimental study, from Firoozgar Tehran hospital intensive care units 3 units were randomly selected as number one experimental unit (clinical teammate method) and number 2 and 3 experimental units (workshop method) in 2013. The samples included nurses working in these units selected with achievable sampling. At the beginning and the end of the training courses, the knowledge of nurses in the interpretation of arterial blood gases in both groups was measured using a questionnaire. Data were analyzed by SPSS 19 software using descriptive and inferential statistics (Independent-T, exact Fisher and pair-T tests). Findings: There was a significant difference between before and after Nurses’ mean scores in workshop method group but there was no statistically significant difference between before and after nurses’ mean scores in clinical teammate group. Conclusion: Using workshop method is more appropriate compared with clinical teammate method to train the interpretation of arterial blood gases to the nurses of the critical care units.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Intensive Care Units, Blood Gas Analysis

نویسندگان مقاله عباسعلی ابراهیمیان | ebrahimian a
medical-surgical department, school of nursing and allied medical sciences, semnan university of medical sciences, semnan, iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

نادر خالصی | khalesi n
health information management research center, paramedical faculty,tehran university of medical sciences, qods street, tehran, iran
مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

لیلا ساریخانی | sarikhani l
health management and economics research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مایده تورده | tourdeh m
health information management research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-560-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات