این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۳۷۷-۳۸۰
عنوان فارسی
اثر مصرف مکمل آهن بر حافظه فضایی موشهای صحرایی جوان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: حافظه فضایی یکی از انواع حافظه است که میتواند به شناسایی موقیعت مکانی فرد در محیط بیانجامد. این متغیر میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله ریزمغذیها (آهن) قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف مازاد مکمل آهن بر حافظه فضایی موشهای جوان بود. روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه آزمایشی است که روی 20سر موش صحرایی نژاد ویستار انجام گرفت. نمونهها براساس برنامه تغذیه با نان طبیعی و نان غنیشده با آهن 2، 4 و 6برابر بهصورت تصادفی در 4 گروه تقسیمبندی شدند و متغیر مستقل بهمدت 4 هفته روی آنها اعمال شد و سرانجام عملکرد حافظه فضایی موشها با استفاده از ماز T اندازهگیری شد. دادهها با کمک نرمافزار SPSS 21 و آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین گروههای تحقیق، اختلاف معنیداری در زمان صحت وجود داشت (0001/0=p)؛ به این صورت که گروههای مصرف 2برابر (5/0±9/1دقیقه)، 4برابر (9/8±6/9دقیقه) و 6برابر (1/3±8/5دقیقه) نسبت به گروه شاهد (7/1±6/12دقیقه) بهطور معنیداری زمان کمتری را برای طیکردن ماز سپری کردند (0001/0=p). نتیجهگیری: مصرف مکمل آهن 2برابر باعث بهترین عملکرد در حافظه فضایی میشود و مصارف کمتر و بیشتر از این میزان نمیتواند بر حافظه فضایی اثرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ریزمغذیها، آهن، حافظه فضایی، موشهای صحرایی
عنوان انگلیسی
Effect of Iron Supplement on Youth Rats’ Spatial Memory
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Spatial memory is one of the memory types which can identify the persons’ location. It can be influenced by various factors including micronutrients (Iron). This study aimed to evaluate the effect extra Iron supplementation on spatial memory in young rats.Methods: This experimental study was done on 20 male Wistar rats. Samples were randomly divided based on feeding with usual bread and 2, 4 and 6 times iron enriched bread into 4 groups and independent variables were imposed on them for 4 weeks. Then, spatial memory performance in mice was measured using T-maze. Data were analyzed using SPSS 21 software and one-way ANOVA and Tukey tests. ّFindings: There was a significant differences between groups in time (p=0.0001) groups consumed 2 times (1.9±0.5min), 4 times (9.6±8.9min), and 6 times (5.8±3.1min) spent significantly less time for going through the maze than control group (12.6±1.7min) (p=0.0001). Conclusion: 2 times iron supplementation leads to the best performance in spatial memory and more and less than this amount can be effective on spatial memory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Micronutrients, Iron, Spatial memory, Rats
نویسندگان مقاله
حمیدرضا قیصری | gheisari h r
food hygiene department, veterinary medicine faculty, shiraz university, shiraz, iran
گروه بهداشت مواد غذایی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
غلام حسین ناظم زادگان | gholam hossein nazemzadegan gh h
motor behavior department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, shiraz university, shiraz, iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
میثم حیدری بروجنی | heidary boroujeny m
room no. 1015, shahid mofatteh dormatory, shiraz university town, eram square, shiraz, iran. postal code 7194684759
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
علی ذوالفقاری | zolfaghari a
food hygiene department, veterinary medicine faculty, shiraz university, shiraz, iran
گروه بهداشت مواد غذایی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-911-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربست نظریههای یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات