این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۳۸۱-۳۸۹

عنوان فارسی تاثیر تدریس جامعه‌محور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط
چکیده فارسی مقاله اهداف: تدریس جامعه‌محور می‌تواند موجب افزایش مهارت‌های دانشجویان علوم پزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها شود، در حالی که تدریس سنتی دروس با کاهش مهارت‌های شغلی همراه است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش جامعه‌محور بر رضایت از تدریس و شناخت بهداشت محیط در دانشجویان بود.روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، دانشجویان ترم پنجم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به‌روش سرشماری در سال 1391 انتخاب شدند. این افراد برای تدریس درس بهداشت محیط به‌صورت جامعه‌محور و بحث گروهی به دو گروه 36نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند. مداخله شامل تدریس مشکلات بهداشتی، پژوهش و آموزش پیشگیری بیماری‌های هپاتیت/ایدز و بروسلوز در مشاغل پرخطر بود. با دو پرسش‌نامه نمرات رضایت از تدریس، شناخت بهداشت محیط و علل محیطی بروسلوز/هپاتیت/ایدز مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: پس از مداخله، میانگین نمره کل رضایت از تدریس (0/002>p)، شناخت بهداشت محیط (0/045>p) و علل محیطی بروسلوز/هپاتیت/ایدز (0/032>p) در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد بود. نتیجه‌گیری: تدریس جامعه‌محور بهداشت محیط و طراحی و اجرای پیشگیری از بیماری‌ها در ارتقای رضایت و شناخت دانشجویان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، بهداشت محیط، آموزش بهداشت، پزشکی،

عنوان انگلیسی Effect of Community Oriented Teaching on Teaching Satisfaction and Environmental Health Knowledge
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Community-oriented teaching may increase Medical students’ skills in the prevention and control of diseases, while traditional teaching can reduce occupational skills. This study aimed to investigate the effect of community-oriented education on satisfaction of teaching and understanding of environmental health in the students.Methods: In this quasi-experimental study fifth semester nursing students at Birjand University of Medical Sciences were selected using census method in 2012. Samples were divided into two groups of 36 persons including control and experimental group for teaching environmental health as community-oriented and group discussion. These people as community health teaching and group discussions were divided into two groups of 36 patients each test. The intervention consisted of teaching health problems, research and prevention of hepatitis, HIV/AIDS and brucellosis in the high risk occupations. Data was analyzed by SPSS 16, Chi-square, independent-T and paired-T tests. Findings: After intervention, the mean score of satisfaction of teaching (p< 0.002), unserstanding of environmental health (p< 0.045) and environmental causes of brucellosis/Hepatitis/AIDS (p< 0.032) in experimental group was higher than control group. Conclusion: Community-oriented teaching of environmental health and designing and implementation of diseases prevention in poromotion of satisfaction and knowledge of students is effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching, Environmental Health, Health Education, Medicine

نویسندگان مقاله فرح مادرشاهیان | madarshahiyan f
nursing amp;amp; midwifery faculty, birjand university of medical sciences, qaffari street, birjand, iran. postal code 9717853577
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محسن حسن آبادی | hassanabadi m
public amp;amp; community health department, nursing amp;amp; midwifery faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

سهیلا خزاعی | khazaei s
neonatal health department, ministry of health, tehran, iran
گروه بهداشت نوزادان، وزارت بهداشت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-292-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات