این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۳۹۱-۳۹۷
عنوان فارسی
نقش کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: رشد تفکر انتقادی دانشجویان یکی از معیارهای اعتباربخشی به موسسات آموزش پزشکی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعیینکننده کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی بود. روشها: در یک طرح همبستگی در سال 93-1392، 109 نفر (52 زن و 57 مرد) از دانشجویان رشته بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس (SEEQ) و گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 17 و در دو سطح توصیفی (شاخصهای میانگین و انحرافمعیار) و استنباطی (آزمونهای T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گامبهگام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: ابعاد تحلیلگری و قدرت سازماندهی رابطه معنیداری با هیچ یک از ابعاد ارزیابی کیفیت تدریس نداشتند. میان سایر ابعاد گرایش به تفکر انتقادی و ارزیابی از کیفیت تدریس روابط معنیداری وجود داشت. ابعاد ارزیابی کیفیت تدریس توانستند واریانس متغیرهای حقیقتجویی (32%)، فراخاندیشی (11%)، تحلیلگری (14%)، قدرت سازماندهی اطلاعات (15%)، اعتمادبهنفس برای تفکر انتقادی (24%)، کنجکاوی (17%)، میزان رشدیافتگی (23%) و در نهایت، گرایش به تفکر انتقادی (17%) را تبیین نمایند. نتیجهگیری: کیفیت تدریس استاد در گرایش دانشجویان بهداشت به تفکر انتقادی موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس، دانشجویان بهداشت، آموزش پزشکی، ارزیابی برنامه،
عنوان انگلیسی
Role of Professor’s Teaching Quality on the Trend of Health Students to Critical Thinking
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Development of critical thinking is one of the authenticating criteria to medical education organizations. This study was done to investigate the crucial role of Professor teaching quality in Health student’s critical thinking disposition. Methods: In a Correlated design, 109 (52 females, 57 males) health students of Mashhad University of Medical Sciences were selected using convenient sampling in 2013-14. Student Evaluation of Educational Quality (SEEQ) and California Critical thinking Disposition Inventory (CCTDI) were used to collect data. Data were analyzed using SPSS 17 and both descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (T-test, Pearson correlation and stepwise multiple regression).Findings: There were no significant correlations between dimensions of analyticity and organization power with any dimensions of teaching quality evaluation. There were significant correlations between other dimension of trend to critical thinking and teaching quality evaluation. Teaching quality evaluation dimensions could explain variances of truth-seeking (32%), open-mindedness (11%), analyticity (14%), organization power of the information (15%), self-confidence for critical thinking (24%), inquisitiveness (17%), maturity (23%) and trend to critical thinking (17%). Conclusion: Quality of teaching is effective on the trend of health students to critical thinking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد تنهای رشوانلو | tanhaye reshvanlou f
unit 2, no. 12, first alley in right, tafahom street, south 17th shahrivar street,, bojnourd, north khorasan, iran. postal code 9413643383
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مهدی تنهای رشوانلو | tanhaye reshvanlou m
environmental health engineering department, public health faculty, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
الهه حجازی | hejazi e
educational psychology amp;amp; counseling department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, tehran university, tehran, iran
گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-887-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات