این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۳۹۹-۴۰۳

عنوان فارسی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس از دیدگاه دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله اهداف: پای‌بندی به اصول و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات علمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که اساتید با رعایت اخلاق حرفه‌ای، نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف بررسی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 155 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته اخلاق حرفه‌ای تدریس استاد مشتمل بر 6 مولفه و 48 گویه بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 20 و به‌کمک آمار توصیفی و آزمون‌T تک‌نمونه‌ای انجام شد. یافته‌ها: میانگین کلی نمره اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان 68/0±54/3 بود. به‌جز مولفه شناخت ابعاد مختلف یادگیرنده (179/0=p)، در مولفه‌های ویژگی‌های شخصیتی، اشراف بر محتوی، تسلط بر روش‌های تدریس، ارزش‌یابی استاندارد و رعایت قوانین آموزشی، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط، معنی‌دار بود (0005/0=p). نتیجه‌گیری: وضعیت اخلاق حرفه‌ای تدریس و مولفه‌های آن در اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان نسبتاً مطلوب ارزیابی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، اساتید، دانشجویان پزشکی، تدریس،

عنوان انگلیسی Teaching Professional Ethics Components from the Viewpoint of Students Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: As teachers observing professional ethics has an important role in improving the students’ performance, adherence to the principles and values of professional ethics in faculty members who are responsible for administration and training conducting is essential. This study aimed to investigate the characteristics of teaching professional ethics from students’ view point of Qom University of Medical Sciences.Methods: In this cross-sectional study, 155 students of Qom University of Medical Sciences in were selected using stratified random sampling method in 2013-14. Dara gathered using teaching professional ethics researcher-made questionnaire containing 48 components and 6 items which its face and content validity was confirmed by academic specialists and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient 0.92. Data was analyzed using SPSS 20 software using descriptive statistics and One-sample-T test.Findings: The total mean score ofteaching professional ethics was 3.54±0.68 from students’ view point. The mean difference compared to the average level was significant (p=0.0005) except various aspects of learners’ cognitive component (p=0.179), personality characteristics, content mastery, teaching methods mastery, standard evaluation, and obeying educational laws components.Conclusion: Teaching professional ethics and its components in teachers of Qom University of Medical Sciences from the viewpoint of students is evaluated relatively favorable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Professional, Faculty, Students, Medical, Teaching

نویسندگان مقاله مهدی سبحانی نژاد | sobhani nejad m
educational sciences department, human sciences faculty, shahed university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

حسن نجفی | najafi h
human sciences faculty, shahed university, across from the imam khomeini holy shrine, beginning of khalij-e-fars freeway, tehran, iran. postal code 3319118651. post box 18155-159
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

رضا جعفری هرندی | jafari harandi r
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, qom university, qom, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

محسن فرمهینی فراهانی | farmahini farahani m
educational sciences department, human sciences faculty, shahed university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-938-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات