این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۴۰۵-۴۱۰
عنوان فارسی
مقایسه پردازش فراشناختی دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و عادی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: تحقیقات سالهای اخیر نشان داده است که سوگیری توجه، نقش مهمی در سببشناسی و تداوم اختلالات اضطرابی ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی پردازش فراشناختی (وجود یا عدم سوگیری توجه) نسبت به محرکهای مرتبط با خشم و شادی در افراد عادی و افراد دچار اضطراب اجتماعی، با استفاده از روشی جدید تحت عنوان آزمون داتپروب بود. روشها: این پژوهش علّی- مقایسهای در سال 1393 انجام شد. جامعه پژوهش، دانشجویان عادی دانشگاه فردوسی مشهد و افراد مراجعهکننده به کلینیکهای رواندرمانی دانشگاه بودند که نهایتاً از بین آنان 36 نفر (18 نفر دچار اضطراب اجتماعی و 18 نفر عادی) بهصورت دردسترس انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) و آزمون داتپروب استفاده شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون آماری T مستقل انجام شد. یافتهها: میانگین زمان واکنش به واژگان محرک خشم در افراد دارای اضطراب اجتماعی بهطور معنیداری از افراد عادی کمتر بود (01/0>p). اما بین زمان واکنش به واژگان محرک شادی در افراد دارای اضطراب اجتماعی و افراد عادی تفاوت معنیداری وجود نداشت (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، اختلالات هراسی، رواندرمانی،
عنوان انگلیسی
Comparing the Metacognitive Process of Students with- and without Social Phobia
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Recent researches have shown that attention bias plays an important role in the etiology and persistence of anxiety disorders. This study aimed to investigate how to meta-cognitive processing (presence or absence of attention bias) to the associated stimuli with anger and joy in normal individuals and those suffering from social anxiety, using new method called Dot probe test. Methods: This causal-comparative study was done in 2014. Samples included ordinary students of Ferdowsi University of Mashhad and people referred to psychotherapy clinics of the University which ultimately 36 patients (18 patients with social anxiety disorder and 18 normal) out of them were selected using achievable sampling. Social Phobia Inventory (SPIN) and dot probe test were used to collect data. Data were analyzed by SPSS 19 using independent-T test. Findings: The mean reaction time to stimulus words of anger in people with social anxiety was significantly lower than normal people (p< 01.0). But, there was no significant difference between reaction time to the stimulus words of happiness in people with social anxiety disorder and normal people (p>05.0). Conclusion: Using meta-cognitive therapies to improve cognitive processing can treat people with social anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Phobic Disorders, Psychotherapy
نویسندگان مقاله
کورش پرویز | parviz k
educational sciences amp;amp; psychology faculty, ferdowsi university of mashhad, vakilabad boulevard, mashhad, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
جواد صالحی فدردی | salehi fadardi j
psychology department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-147-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات