این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۴۱۱-۴۱۶

عنوان فارسی مقایسه کارآیی درونی گروه‌های آموزشی پرستاری و مامایی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
چکیده فارسی مقاله اهداف: امروزه یکی از شاخص‌های اصلی سنجش توسعه‌یافتگی کشورها، سهم جامعه در تولید دانش است. بنابراین ارزیابی کارآیی درونی واحدهای آموزشی و به‌تبع آن، ارتقای آموزشی آنها اهمیتی دوچندان یافته است. هدف این پژوهش، مقایسه کارآیی درونی دو گروه آموزشی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول طی سال‌های تحصیلی 1384 تا 1390 با استفاده از روش تحلیل جریان دانشجویی یا کوهورت آموزشی بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری (به‌تعداد 1456 نفر) و رشته مامایی (به‌تعداد 1560 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول که مجموعاً 3016 نفر بودند به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند و کارآیی درونی این دو گروه آموزشی طی سال‌های تحصیلی 1384 تا 1390 مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین کارآیی درونی از ابزار تحلیلی کوهورت آموزشی یا جریان دانشجویی بهره‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های اختصاصی سنجش کارآیی درونی و آمار توصیفی به‌کمک نرم‌افزار SPSS 13 انجام شد. یافته‌ها: کارآیی درونی دانشجویان مامایی (1/63%) از کارآیی درونی دانشجویان پرستاری (4/76%) پایین‌تر بود. متوسط طول دوره تحصیلی از میزان مقرر برای فارغ‌التحصیلی بیشتر بود. نرخ ماندگاری (حفظ دانشجو) در سال‌های اولیه بالاتر از سال‌های بعدی بود. نتیجه‌گیری: کارآیی درونی دانشجویان گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول طی سال‌های تحصیلی 1384 تا 1390 از کارآیی درونی دانشجویان گروه پرستاری پایین‌تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآیی، آموزش، پرستاری، مامایی

عنوان انگلیسی Comparison of Internal Efficiency of Nursing and Midwifery Educational Groups Islamic Azad University of Dezful
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Nowadays, one of the main indicators to measure the development of countries is the society share to produce knowledge. The evaluation of the internal efficiency of education and, consequently, improvement of their education is crucial. The aim of this study was to compare the internal efficiency the Department of Nursing and Midwifery of Dezful Islamic Azad University during the academic years 2005 to 2011 using the analysis of the student flow or educational cohort. Methods: In this descriptive cross-sectional study undergraduate nursing (1456 persons) and midwifery (1560 persons) students of Dezful Islamic Azad University (totally 3016 persons) were studied using census method. Internal efficiency of two groups was studied during 2005 to 2011. To determine the internal efficiency educational cohort analytic instrument or student flow was used. Data analyzed using specific indicators of internal efficiency and using descriptive statistics by SPSS 13 software. Findings: Internal efficiency of Midwifery students (63.1%) was lower than Nursing Students (76.4%). The average length of the course was more than graduation. Survival rate (keeping students) in the early years was higher than subsequent years. Conclusion: Internal efficiency of Dezful Islamic Azad University midwifery students during 2005 to 2011 is lower than internal efficiency of nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Efficiency, Education, Nursing, Midwifery,

نویسندگان مقاله محمد سالمی | salemi m
daneshgah boulevard, azadegan town, dezful, iran. post box 313
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی دزفول (Islamic azad university of dezful)

فرانک امیدیان | omidian f
educational sciences department, human sciences faculty, dezful branch, islamic azad university, dezful, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی دزفول (Islamic azad university of dezful)

میلاد سالمی | salemi m
medical department, dentistry faculty, centro escolar university, manila, philippines
گروه پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه سنترو اسکولار، مانیل، فیلیپین


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-650-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات