این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۷۳-۲۷۸
عنوان فارسی
نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی مهمترین شاخص توفیق فعالیتهای علمی و آموزشی محسوب میشود و بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روشها: این پژوهش، مقطعی- توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل دادند که 302 نفر از این افراد بهروش نمونهگیری تصادفی منظم و براساس جدول مورگان و کرچسی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی، مقیاس خودتنظیمگری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس تعللورزی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. دادههای بهدستآمده بهکمک نرمافزار SPSS 18 و با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین متغیرهای باورهای فراشناختی، خودتنظیمگری و انگیزش پیشرفت، ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت و ارتباط بین تعللورزی و انگیزش پیشرفت، منفی بود (0/01>p). همچنین حدود 18% واریانس مربوط به انگیزش پیشرفت توسط تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی تبیین شد. نتیجهگیری: تعللورزی، قویترین پیشبین انگیزش پیشرفت تحصیلی محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش، پیشرفت، آموزش، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Role of Procrastination, Self-Regulation and Metacognition in Predicting Students' Academic Motivation
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: In each educational system, educational achievement is the most important indicator of the success of educational and scientific activities and investigating the effective factors on students’ academic achievement is important to education and psychology researchers particularly. The aim of this study was to investigate the role of procrastination, self-regulation and metacognitive beliefs in predicting academic achievement motivation of students. Methods: This study is cross-sectional and correlation type. The study was done on all students of Arak University of Medical Sciences in 2012-13. 302 subjects were selected based on systematic random sampling method according to Morgan and Krejcie table. Academic achievement motivation scale, self-regulation scale, metacognitive beliefs scale and procrastination academic students’ scale (PASS) were used to collect data. Data were analyzed by the SPSS 18 software using Pearson Correlation coefficient and stepwise regression analysis. Findings: There was a positive and significant correlation between metacognitive beliefs, self-regulation and achievement motivation and there was a negative correlation between procrastination and achievement motivation (p< 0.01). In addition, about 18% of the variance in achievement motivation by procrastination, self-regulation and metacognitive beliefs were explained.Conclusion: Procrastination is the strongest predictor of academic achievement motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Motivation, Achievement, Education, Students
نویسندگان مقاله
مسلم عباسی | abassi m
psychology department, literature amp;amp; human sciences faculty, salman farsi university, kazeroon, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کازرون، کازرون، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
شهریار درگاهی | dargahi sh
counseling amp;amp; guidance department, educational sciences amp;amp; psychology faculty, kharazmi university, tehran, iran
گروه مشاوره و راهنمایی، ،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-872-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات