این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۷۹-۲۸۵
عنوان فارسی
ارزیابی برنامه
چکیده فارسی مقاله
اهداف: تجارب زودرس در محیط بالینی در کوریکولوم دوره عمومی از سوی پژوهشگران مورد تاکید واقع شده است. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی برنامه برخورد زودرس با محیط بالینی برای دانشجویان سال اول دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 140 نفر از دانشجویان ترم اول دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو سال متوالی 91-1390 و 92-1391 بهروش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند که 74 نفر از آنها دانشجویان ورودی مهر 90 (گروه اول) و 66 نفر از آنها دانشجویان ورودی مهر 91 (گروه دوم) بودند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته خودایفا با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 بود. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 18 و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمونهای مجذور کای و Tمستقل تحلیل شدند. یافتهها: 59 نفر (7/79%) در گروه اول و 60 نفر (9/90%) در گروه دوم، این برنامه را در ایجاد آگاهی اولیه از رشته دندانپزشکی و 58 نفر (4/78%) در گروه اول و 55 نفر (3/83%) در گروه دوم، آن را در شفافسازی انگیزه از انتخاب رشته دندانپزشکی، مفید و کاملاً مفید اعلام نمودند. نمره استاندارد سودمندی بازدید از بخشهای بالینی در هر دو گروه بهطور معنیداری بیشتر از بخشهای غیربالینی بود. رفتار حرفهای، اخلاق پزشکی و پیشگیری از مهمترین موضوعات مورد بحث بودند. نتیجهگیری: دورههای برخورد زودرس با محیط بالینی بر آگاهی اولیه دانشجویان از رشته دندانپزشکی و شفافسازی انگیزه آنها تاثیر دارد و بهخصوص از نظر دانشجویان، حضور در بخشهای بالینی نسبت به سایر بخشها مفیدتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of the “Early Clinical Experience” Program for Undergraduate Dental Students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Early experiences in clinical environment are emphasized by researchers. The purpose of this study was to evaluate early deal program with clinical environment for the first year dental students of Tehran University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive-analytical study, 140 first-semester Dentistry students of Dentistry Faculty of Tehran University of Medical Sciences in two consecutive years 2011-12 and 2012-13 were examined using census sampling of which 74 students were students of the October 2011 (group I) and 66 students were students of the October 2012 (Group II). Data were collected using a self-administered researcher-made questionnaire with Cronbach's alpha coefficient 0.82. Data were analyzed by SPSS 18 software using descriptive statistics and Chi-square and Independent-T tests. Findings: 59 (79.7%) in the first group and 60 patients (90.9%) in the second group announced this program useful and very useful in initial recognition of dentistry, 58 (78.4%) in the first group and 55 patients (83.3%) in the second group announced it useful and very useful in clarifying of motivation of dentistry choose. The standard score of visit efficacy from clinical sections was significantly higher than non-clinical sections in both groups. Professional behavior and medical ethics and prevention were of important discussed issues. Conclusion: Early deal with clinical environment courses affects basic awareness of dentistry students and clarifying their motivation and from students’ view presence in clinical sections is more suitable than the other sections.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افسانه پاکدامن | pakdaman a
department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, north karegar street, tehran, iran. postal code 1439955991
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حسین حصاری | hesari h
department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
اکبر فاضل | fazel a
department of prosthodontics, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
زهرا محتشم | mohtasham z
department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سیمین زهرا محبی | simin zahra moheby s z
department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
رضا یزدانی | yazdani r
department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدرضا خامی | mohammad reza khami m r
department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-763-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات