این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۸۷-۲۹۱

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: مهم‌ترین وظیفه نظام آموزشی، آماده‌ساختن دانشجویان برای کسب دانش و مهارت‌های شناختی و شغلی به‌منظور ورود به اجتماع است. لذا شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 99 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی قاین در سال تحصیلی 92-1391 به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های استاندارد هوش هیجانی بار- آن و خودپنداره راجرز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) به‌کمک نرم‌افزار SPSS 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات هوش هیجانی، خودپنداره واقعی و خودپنداره آرمانی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، ولی میانگین معدل در دختران به‌طور معنی‌داری بیشتر از پسران بود(0/001>p). بین پیشرفت تحصیلی با خودپنداره آرمانی و بین هوش هیجانی با خودپنداره آرمانی و خودپنداره واقعی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت. اما بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (معدل) رابطه‌ای مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: خودپنداره بالای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان ارتباط دارد و دانشجویانی که خودپنداره بهتری دارند و برداشت خوبی از خود و توانایی‌های خود دارند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، خودپنداره، وضعیت تحصیلی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Relationship of Emotional Intelligence and Self-Concept with Students' Academic Achievement
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The most important task of the educational system is to prepare students to acquire knowledge and career and cognitive skills to enter the community. Therefore, identifying the factors leading to the students’ academic achievement is very important. This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and self-concept with students’ academic achievement. Methods: This descriptive-analytical study was done on 99 students of Qaen Nursing and Midwifery School in 2012-13 through census sampling. Two standardized Bar-On emotional intelligence and Rogers self-concept questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using descriptive and inferential (independent T test and Pearson's correlation coefficient) statistics using SPSS 14 software. Findings: There was no significant difference between emotional intelligence, real self-concept and ideal self-concept in male and female students scores, the mean grade was significantly higher in girls than boys (p< 0.001). There was a positive and significant relationship between academic achievement and ideal self-concept and also emotional intelligence and ideal self-concept and real self-concept. No relationship was observed between emotional intelligence and academic achievement (mean). Conclusion: The high students’ self-concept is associated to their academic achievements and who they have better self-concept have a good impression of themselves and their abilities and they also have more academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا رییسون | mohammad reza raeisoon m r
social medicine department, medicine faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

قطب الدین جان نثار مقدم | jan nesar moghadam gh
english department, literature and humanities faculty, birjand branch, islamic azad university, birjand, iran
گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

غلامرضا شریف زاده | sharifzadeh gh r
medicine faculty, birjand university of medical sciences, ghaffari street, birjand, iran. postal code 9717853577
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-832-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات