این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۳۰۹-۳۱۴
عنوان فارسی
ارتقای همزمان یادگیری و رضایتمندی با آموزش مشارکتی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: در مطالعات گذشته، مشارکت دانشجو در امر تدریس، در افزایش موفقیت تحصیلی و کسب مهارتهای ارتباطی موثر شناخته شده است. هدف از این مطالعه، مقایسه روشهای مشارکتی تدریس با شیوه سنتی از نظر موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان بود. روشها: این پژوهش نیمهتجربی روی 21 دانشجوی سال سوم مامایی در درس پزشکی قانونی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام شد. 8 جلسه اول بهروش سخنرانی و 8 جلسه دوم بهروش مشارکتی اجرا شد. در پایان هر روش، آزمون علمی با میزان دشواری یکسان برگزار شد و دانشجویان پرسشنامه رضایتسنجی را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 16 و آزمون آماری Tمستقل انجام شد. یافتهها: میانگین نمره آزمون علمی در روش مشارکتی با تفاوت معنیداری از روش سخنرانی بیشتر بود (0/0001>p). دانشجویان، روش مشارکتی را باعث افزایش انگیزه آموختن (6/66%)، افزایش صمیمت و ارتباط دانشجویان (1/80%)، افزایش بحث گروهی در داخل و خارج از کلاس (81%) و افزایش یادگیری مطالب درسی (9/80%) دانستند. همچنین میانگین کلی رضایت با اختلاف معنیداری در گروه مشارکتی بیشتر بود (0/0001>p). نتیجهگیری: بهکارگیری روشهای نوین مشارکتی در کلاسهای تئوری دانشگاه علوم پزشکی، میتواند به افزایش یادگیری و درک دانشجویان و بهبود سطح مهارتهای ارتباطی آنها کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری، سخنرانی، رضایتمندی شخصی، مامایی
عنوان انگلیسی
Simultaneous Promotion of Learning and Satisfaction by Cooperative Training
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: In the previous studies, the student's participation in teaching is effective in academic achievement enhancement communication skills achievement. The aim of this study was to compare the participatory teaching methods with traditional methods in students’ academic achievement and satisfaction. Methods: This quasi-experimental study was done on 21 third-year Nursing students of the Sabzevar University Forensic Medical course in 2013-14. The first 8 session was lecture and the second 8 session was participatory. At the end of each method, scientific tests with the same level of difficulty was held and the students were completed the satisfaction questionnaire which its validity and reliability had been confirmed. Data analysis was done by SPSS 16 and independent-T test. Findings: The mean score of the participatory method was significantly higher than the lecture method (p< 0.0001). Of the students’ view participatory method leads to increase in learning motivation (66.6%), intimacy and students’ communication (80.1%), group discussion inside and outside the classroom (81%) and learning (80.9%). Also, the total mean of satisfaction was higher in the participatory group significantly (p< 0.0001). Conclusion: The new participatory methods in the theory classes of Medical University can enhance students’ learning and understanding and improve their communication skills level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning, Lectures, Personal Satisfaction, Midwifery
نویسندگان مقاله
ژیلا آگاه | agah j
mobini hospital, north kashefi, sabzevar, khorasan razavi, iran. postal code 9613856776
گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)
معصومه شریف زاده | sharifzadeh m
“department of midwifery, faculty of nursing and midwifery”, and “student research committee”, shahrood university of medical sciences, shahrood, iran
amp;amp;quot;گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی amp;amp;quot; و amp;amp;quot;کمیته تحقیقات دانشجویی amp;amp;quot;، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-935-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات