این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۳۱۵-۳۲۱

عنوان فارسی ارتباط بین عوامل موثر بر کیفیت تدریس اساتید: مدل‌یابی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله اهداف: شناخت مولفه‌ها و تحلیل روابط میان مولفه‌های مختلف کیفیت تدریس از دید خود اساتید می‌تواند راهنمایی برای تحلیل بهتر کیفیت تدریس باشد. این مطالعه با هدف تحلیل ارتباط بین عوامل موثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه اساتید با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 انجام شد. نمونه‌های پژوهش 396 نفر از اساتید و اعضای هیات علمی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی مستقر در شهر تهران بودند که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش کیفیت تدریس از پرسش‌نامه کیفیت تدریس سراج استفاده شد. به‌منظور تحلیل مدل، اطلاعات جمع‌آوری‌شده در اختیار نرم‌افزار Lisrel 8.8 قرار گرفت. برای بررسی برازش مدل، از شاخص‌های GFI، AGFI، RMSEA و آزمون مجذور کای استفاده شد. یافته‌ها: مولفه روابط میان‌فردی بیشترین تاثیر را در ارتقای کیفیت تدریس نشان داد. بیشترین بار عاملی مولفه طرح درس با مولفه تدریس استاد (11/0)، بیشترین بار عاملی مولفه تدریس با مولفه نحوه تدریس (34/0) و بیشترین بار عاملی مولفه ارزش‌یابی تدریس با مولفه تدریس (34/0) بود و در زمینه بار عاملی مولفه ارتباطات میان‌فردی با سایر مولفه‌های کیفیت تدریس، بیشترین بار عاملی مرتبط با مولفه ارزش‌یابی تدریس (36/0) بود. همچنین با توجه به شاخص‌های RMSEA، AFGI و GFI، مدل تحلیل ارتباط ساختاری بین مولفه‌های کیفیت تدریس دارای برازش مناسب بود. نتیجه‌گیری: مولفه ارتباط میان‌فردی در بین سایر مولفه‌های کیفیت تدریس اهمیت بیشتری دارد و مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان می‌دهد که ارتباط مولفه‌های مختلف و تاثیر متقابل این مولفه‌ها بر یکدیگر باید به‌خوبی شناسایی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، علوم پزشکی، ارتباطات میان‌فردی، ارزیابی برنامه

عنوان انگلیسی Relationship of Factors Affecting the Quality of Teaching: Structural Equation Modeling
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Understanding the components and analyzing the relationships among the various components of the teaching quality from the professors’ view point can help better analyzing of teaching quality. This study aimed to analyze the relationship between the factors influencing the teaching quality of teachers' attitudes using structural equation modeling. Methods: This cross-sectional study was done in 2013. 396 professors and faculty members were elected from Medical Sciences University of Tehran selected by simple random sampling method. Siraj teaching quality questionnaire was used to measure teaching quality. Data analyzed by the Lisrel 8.8 software. To evaluate the models’ fitting, the GFI, AGFI, RMSEA parameters and Chi-square test were used. Findings: Interpersonal relations component showed the greatest effect to improve the quality of teaching. The highest factor loading of the lesson plans component was with teaching component (0.11), the highest factor loading of teaching component was with teaching component method (0.34) and the highest loading factor of teaching evaluation component was with teaching component (0.34) and the loading factor of interpersonal relations component the highest factor loading was associated with teaching evaluation component (0.36). Also, regarding RMSEA, AFGI and GFI, the structural relationship analysis modeling had a good fitting among the components of teaching quality. Conclusion: Interpersonal relation component is the most important component among the other teaching quality components and structural equation modeling show that the relationship between various factors and their interaction should be appropriately identified.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح اله زابلی | zaboli r a
health care services management department, health faculty, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

زینب مالمون | malmoun z
health management amp;amp; economics research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مهدی حسنی | hassani m
aid amp;amp; treatment center of naja, applied research center, deputy of health, imam sajjad hospital, north bahar street, tehran, iran
مرکز تحقیقات کاربردی، معاونت بهداشت، امداد و درمان، ناجا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-596-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات