این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۳۳۹-۳۴۴
عنوان فارسی
ارزشیابی دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در ایران
چکیده فارسی مقاله
اهداف: اجرای صحیح وظایف بنیادی و نقشهای کلیدی در آموزش، مستلزم برخورداری از کیفیت است. ارزشیابی دورههای مختلف آموزشی در راستای بهبود کیفیت این دورهها، یک ضرورت محسوب میشود. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی فرآیند دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشک خانواده در ایران انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 با انتخاب 218 نفر از دانشجویان پزشک خانواده و 34 نفر از اساتید و دستاندرکاران دوره آموزشی پزشک خانواده با روش نمونهگیری خوشهای انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه محققساخته بهمنظور بررسی نظرات دانشجویان و نیز اساتید و دستاندرکاران اجرای دوره صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16، شاخصهای مرکزی و پراکندگی و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها: دانشجویان نسبت به همه زمینههای تعیینشده در این ارزشیابی نظر موافق داشتند و بیشترین میزان رضایت دانشجویان مربوط به طول دوره آموزشی و کمترین میزان رضایت آنها مربوط به نحوه اجرا بود. اساتید و دستاندرکاران برنامه نسبت به زمینههای سازماندهی محتوای دوره، طول دوره، شیوه ارایه دروس و منابع آموزشی نظر موافق و نسبت به نحوه اجرا، قابلیت بهکارگیری دروس، ارزشیابی فراگیران و هزینه، نظر مخالف داشتند. بیشترین میزان رضایت اساتید نسبت به طول دوره و کمترین میزان رضایت آنها نسبت به موضوع هزینه بود. نتیجهگیری: ارزشیابی دوره آموزشی پودمانی مدیریت عالی پزشکان خانواده در دانشگاههای علوم پزشکی منتخب در ایران بهطور میانگین در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پزشک خانواده، یادگیری، دانشگاهها، رضایت شخصی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Modular Training of Family Physicians’ Higher Management Course in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The correct implementation of the fundamental tasks and key roles in training requires quality. Evaluation of different educational courses is considered as a necessity to improve the quality of the courses. This study was done to evaluate the modular training courses of higher management of family physician in Iran. Methods: This descriptive cross-sectional study was done in 2014 on 218 family physician students and 34 university teachers and authorities of family physician course using cluster sampling. Data collected by two researcher-made questionnaires to assess students’ view and university teachers and the authorities. Data analyzed using SPSS 16 software, central and dispersion parameters and One-way ANOVA. Findings: Students agreed with all the determined fields in this evaluation and the highest level of satisfaction was related to the length of the course and the lowest level of satisfaction was related to the performance. Teachers and authorities agreed with the organization of the course content, duration, courses presentation and educational resources and disagreed with the performance, application of the courses, comprehensive evaluation and the cost. The highest university teachers' satisfaction was related to the course duration and the lowest satisfaction was related to cost. Conclusion: Evaluation of modular training courses of higher management of family physicians in the selected medical universities is in the average relatively satisfactory in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه نجومی | nojomi m
social medicine department, medicine faculty, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فاطمه البرزی | alborzi f
social medicine department, medicine faculty, iran university of medical sciences, shahid hemmat highway, tehran, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ماندانا شیرازی | shirazi m
medicine education department, medicine faculty, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهرناز گرانمایه | geranmayeh m
medicine education department, medicine faculty, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-690-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات