این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۳۴۵-۳۵۲

عنوان فارسی راهبردهای تکیه‌گاه‌سازی آموزشی در محیط‌های یادگیری حل مشکل
چکیده فارسی مقاله اهداف: تکیه‌گاه‌سازی آموزشی، نوعی پشتیبانی است که به یادگیرنده در یادگیری حل مشکل کمک می‌کند. هدف این پژوهش، بررسی راهبردهای تکیه‌گاه‌سازی آموزشی و تدوین چهارچوب تکیه‌گاه‌سازی آموزشی در محیط یادگیری حل مشکل بود. روش‌ها: تحقیق حاضر به‌صورت آمیخته و شامل بخش‌های کیفی و کمی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی به‌صورت قیاسی و در بخش کمی از روش تحقیق پیمایش استفاده شد. در تحلیل محتوی، 47 مقاله مطابق معیارهای مورد نظر بررسی شد. برای تشکیل الگوی پیشنهادی، داده‌های حاصله تلفیق شدند. ابزار تحقیق پیمایش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود که روایی آن به تایید 5نفر متخصص حوزه علوم تربیتی رسید. برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، 20نفر از متخصصان حوزه علوم تربیتی به‌صورت هدفمند انتخاب شدند که الگوی پیشنهادی براساس نظرات آنها اعتباریابی شد. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: به‌طور کلی، متخصصان، ارزیابی مثبتی نسبت به چهارچوب پیشنهادی داشتند. سئوال مربوط به راهبردهای تکیه‌گاه‌سازی آموزشی برای محیط‌های یادگیری حل مشکل بدون ساختار (سئوال 7)، کمترین نمره و سئوال مربوط به میزان کارآمدی چهارچوب در محیط‌های یادگیری مبتنی بر کامپیوتر (سئوال 11)، بیشترین نمره را دریافت کردند. نتیجه‌گیری: تدوین راهبردهای تکیه‌گاه‌سازی مطلوب در طراحی محیط‌های یادگیری ضروری است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی محیط، تدریس، حل مشکل، آموزش

عنوان انگلیسی Instructional Scaffolding Strategies in Problem-Solving Learning Environments
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Educational scaffolding is a kind of supporting that will help to learner to learn for solving the problem. The purpose of this study was to investigate scaffolding educational strategies and development of the educational scaffolding framework in the problem-solving learning environment. Methods: This mixed study includes qualitative and quantitative sections. Qualitative content analysis method was used in the qualitative section and comparative survey research method was used in the quantitative section. In content analysis, 47 articles were evaluated according to the criteria. To form the proposed model, the obtained data were combined. The researcher-made questionnaire was used whose validity was confirmed by 5 experts in the Educational Sciences field. To validate the proposed model, 20 experts from the educational sciences field were selected by purposefully and the proposed model was validated based on their views. The results were analyzed using SPSS 18 software. Findings: Generally, experts had positive assessment to the proposed framework. The question related to the educational scaffolding strategies for the unstructured problem-solving learning environments (Question 7) obtained the lowest score and the question related to the effectiveness of the framework in the computer-based learning environments (Question 11) received the highest score. Conclusion: Development of the optimal scaffolding strategies is essential to design the learning environments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Environment Design , Teaching, Problem Solving, Education

نویسندگان مقاله غلام حسین رحیمی دوست | gholam hossein rahimi dost gh h
educational sciences department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, ahvaz shahid chamran university, golestan boulevard, ahvaz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

داریوش نوروزی | norouzi d
educational technology department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-881-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات