این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۰۷-۲۱۴

عنوان فارسی میزان تطابق دانشگاه‌ها با مولفه‌های سازمان چابک از نظر اعضای هیات علمی
چکیده فارسی مقاله اهداف: ویژگی‌های محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر به‌طور بنیادی متفاوت از گذشته است و دانشگاه‌ها باید به سمت استفاده از مولفه‌های سازمان چابک حرکت کنند. با توجه به لزوم حرکت دانشگاه‌ها به سمت چابکی، این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق دانشگاه‌های دولتی استان فارس با مولفه‌های سازمان چابک انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی استان فارس به اجرا درآمد و 310 نفر به روش طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود. 116 گویه پرسش‌نامه براساس 2 طیف لیکرت جداگانه از یک تا 5 نمره‌گذاری شده و به‌طور همزمان وضعیت مطلوب و وضعیت موجود را مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار دادند. از آزمون آماری T گروه‌های همبسته برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمرات میزان انطباق دانشگاه‌ها با مولفه‌های سازمان چابک در تمام مولفه‌ها از نظر اعضای هیات علمی کمتر از میانگین فرضی 3 بود (001/0=p). در تمام مولفه‌های چابکی بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود از نظر اعضای هیات علمی تفاوت معنی‌دار وجود داشت. نتیجه‌گیری: دانشگاه‌های دولتی استان فارس از نظر اعضای هیات علمی آنها فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب از نظر داشتن مولفه‌های سازمان چابک هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه، هیات علمی، سازمان‌ها، سازش

عنوان انگلیسی Adaptation Rate of Universities with Agile Organization Indices in the Viewpoint of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The present educational environmental features are fundamentally different from the past and universities should move towards using agile organization components. Due to the need to move towards agility for universities, this study aimed to investigate the applicability of the Fars public universities with the agile organization components. Methods: This cross-sectional study was done on the faculty members of the Fars public universities and 310 persons were selected using relative stratified sampling. Data collected by a researcher-made questionnaire. 116 items of the questionnaire were scored based on two separated Likert scale from one to five and assessed the desired situation and the current situation, simultaneously. Data were analyzed by correlated samples T test. Agility in all of the desired state and the current status of faculty members were significantly different. Findings: The scores mean of universities adaptions to the agile organization components was lower than the assumed mean of 3 in all components from faculty members’ view (p=0.001). There was a significant difference in all agility components between the desired and current status from faculty members’ view. Conclusion: From the faculty members’ view, Fars public universities are far from achieving the desired status regarding agile organization components.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Universities, Faculty, Organizations, Acclimatization

نویسندگان مقاله امین باقری کراچی | bagheri kerachi a
8th alley, gol morvarid street, otoboosrani, mianrood, shiraz, iran. postal code 7169654565
گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

عباس عباس پور | abbaspour a
administration amp;amp; educational planning department, psychology amp;amp; education faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-549-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات