این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۱۵-۲۱۹
عنوان فارسی
میزان یادگیری و رضایت دانشجویان علوم آزمایشگاهی از روش مشارکت فعال در آموزش
چکیده فارسی مقاله
اهداف: انگلشناسی یکی از دروس مهم در آموزش دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی است. انتخاب روش تدریس مناسب، به یادگیری بهتر فراگیران کمک زیادی خواهد کرد. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر مشارکت دانشجویان در آموزش درس انگلشناسی بر میزان یادگیری و رضایت آنها بهمنظور یافتن روش آموزشی بهتر بود. روشها: این مطالعه نیمهتجربی در سال 92-1391 روی 58 نفر از دانشجویان سال دوم و سوم کارشناسی علوم آزمایشگاهی ورودی 1389 و 1390 در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت و ارایه دروس انگلشناسی1و2 با روش سخنرانی و با مشارکت فراگیران در آموزش مقایسه شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته 21سئوالی در رابطه با ارزیابی نگرش دانشجویان در مورد تاثیر روش مذکور در پیشرفت یادگیری دروس بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T استودنت توسط نرمافزار SPSS 18 انجام شد. یافتهها: 35 نفر (4/60%) این روش تدریس را بهتر از روش سخنرانی دانستند. 32 نفر (2/55%) از ارایه درس بهروش مذکور رضایت داشتند و 33 نفر (9/56%) اجرای آن را در ترمهای آتی پیشنهاد نمودند. میانگین نمرات دروس انگلشناسی 1 و 2، با مشارکت و بدون مشارکت فراگیران، اختلاف معنیدار داشت (04/0 p< ). فراوانی نمرات کسبشده بالاتر از 16 و 17 در این دروس در روش با مشارکت نسبت به روش بدون مشارکت افزایش یافت. نتیجهگیری: مشارکت دانشجویان در امر تدریس درس انگلشناسی، کیفیت آموزش این درس را بهبود میبخشد. همچنین استفاده از این روش موجب تقویت انگیزه برای یادگیری، شرکت در کلاس، تلاش بیشتر و ارتباط بهتر بین مدرس و دانشجو میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگلشناسی، یادگیری، سخنرانیها، روشها
عنوان انگلیسی
Level of Learning and Satisfaction of Laboratory Sciences Students from Active Participation in Learning Method
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Parasitology is one of the important lessons in medical and paramedical students’ education. Selection of appropriate teaching method helps students to learn better. The aim of this study was to investigate the effect of student participation in Parasitology teaching on their learning and satisfaction to find a better training method. Methods: This semi-experimental study was performed in 2012-13 on 58 laboratory sciences students at second and third year (2011 and 2010) in the Department of Paramedical of Babol University of Medical Sciences and parasitology (1 and 2) presentation were compared using lecture and with the participation of students in training. A 21-item researcher-made questionnaire used to assess students' attitudes regarding the effectiveness of the method in the learning progress. Data were analyzed by SPSS 18 using descriptive statistics and Student-T test. Findings: 35 persons (60.4%) introduced this teaching method better than the lecture method. 32 persons (55.2%) were satisfied with the method, 33 persons (56.9%) suggested the method in for future semesters. The mean scores of Parasitology (1 and 2), showed a significant difference with and without participation of students (p< 0.04). The obtained scores higher than 16 and 17 increased with participation compared to non-participation method. Conclusion: Participation of students in parasitology teaching, will improve teaching quality of this course. Also, using this method leads to motivation to learn, attending classes, more effort and better communication between teacher and student.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parasitology, Learning, Lectures, Methods
نویسندگان مقاله
نرگس کلانتری | kalantari n
“molecular amp;amp; cellular biology research center” and “laboratory sciences department, para-medicine faculty”, babol university of medical sciences, babol, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
سلمان غفاری | ghaffari s
parasitology amp;amp; mycology department, medicine faculty, babol university of medical sciences, ganjafrooz street, babol, iran
گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-689-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات