این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۲۱-۲۲۷
عنوان فارسی
مقایسه پایبندی به فنون تعلیم و تربیت در آموزش مجازی و حضوری در نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
اهداف: توسعه نظام آموزشی در عصر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات یکی از چالشهای اصلی سیاستگذاران آموزشی است. یکی از مهمترین مسایل پیش روی آموزش عالی در ایران، عدم پاسخگویی موثر و کارآمد این سیستم به نیازهای واقعی جامعه در حوزه تولید علم و آموزش است. هدف این پژوهش، ارزیابی میزان پایبندی آموزش حضوری و الکترونیک به اصول تعلیم و تربیت ( تحلیل، طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی) از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روشها: این مطالعه پیمایشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه در سال 1392 انجام شد. 164 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته دارای 5 شاخص و 66 گویه بود. دادهها به نرمافزار SPSS 18 وارد و با آزمون T تکنمونهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در میزان عدم رعایت شاخص تحلیل و خردهمقیاسهای آن (محتوی، یادگیرنده، اهداف و رسانه) از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی بین آموزش الکترونیکی و آموزش حضوری اختلاف معنیدار وجود داشت و به غیر از خردهمقیاس رسانه، در بقیه موارد میانگین امتیاز عدم پایبندی در آموزش الکترونیک بیشتر بود. همچنین در میزان عدم رعایت شاخصهای طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی بین آموزش الکترونیکی و آموزش حضوری اختلاف معنیدار وجود داشت و در همه موارد میانگین امتیاز عدم پایبندی در آموزش الکترونیک بیشتر بود. نتیجهگیری: از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه ، اصول پنجگانه برنامههای تعلیم و تربیت (تحلیل، طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی) در آموزش الکترونیک نسبت به آموزش حضوری کمتر رعایت میشود .
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، تدریس، تحصیلات تکمیلی، ارزیابی برنامه
عنوان انگلیسی
Comparison of Commitment to Pedagogy in E-Learning and Traditional Training in Iran Higher Education System
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Educational development is one of the main educational policy makers’ challenges in the information and communication technologies era. No effective response to the real needs of society in the field of knowledge and education production is one of the most important issues facing higher education in the Iran. The aim of this study was to evaluate adherence of the face to face and electronic education to the training and education principles (analysis, design, development, implementation and evaluation) from graduate students’ view. Methods: This survey study was done on graduate students of Urmia University. 164 persons were selected by simple randomized method. The research instrument was a researcher-made questionnaire with 5 indices and 66 items. Data were analyzed by SPSS 18 software and one-sample T test. Findings: There was a significant difference between e-learning and face to face education in no compliance of analysis index and its subscales including (content, learner, objectives, and media) from graduate students’ view and except the media subscale, for other cases, the mean score of no adherence to e-learning was higher. Also, there was a significant difference in no compliance of design, development, implementation and evaluation indices between e-learning and face to face education and in all cases the mean score of no compliance in e-learning was higher. Conclusion: The five education programs principals including analysis, design, development, implementation and evaluation are less obeyed in the e-learning education compared with face to face education from Urmia University graduate students’ view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Teaching, Education, Graduate, Program Evaluation
نویسندگان مقاله
روح اله باقری مجد | bagheri majd r
ramian dormitory, next to homa airline office, barq junction, daneshkadeh street, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، مهاباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد (Islamic azad university of mahabad)
علیرضا قلعه ای | ghale ei a r
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
بهناز مهاجران | mohajeran b
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
ناصر صدقی بوکانی | sedghi bokani n
educational sciences department, educational sciences faculty, mahabad branch, islamic azad university, mahabad, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد (Islamic azad university of mahabad)
محمد اصلاحی | eslahi m
educational sciences department, literature amp;amp; human sciences faculty, urmia university, urmia, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-799-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات