این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۲۹-۲۳۴
عنوان فارسی
رابطه
چکیده فارسی مقاله
اهداف: مفهوم درگیری تحصیلی، از جمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت بهکار برده شده است و پژوهش های اخیر از آن با واژه اشتیاق یادگیری یاد میکنند. پژوهشها نشان دادهاند خودکارآمدی با مولفههای اشتیاق یادگیری مرتبط است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانشجویان بود. روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1391 در اصفهان انجام شد. جامعه پژوهش را 138 نفر دانشجوی نیمسال آخر دوره کارشناسی مرکز آموزش عالی شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان تشکیل دادند که همگی آنها بهروش سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) متشکل از خردهمقیاسهای خودکارآمدی، ارزشهای درونزاد، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و یادگیری خودتنظیم بود. تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و همزمان و تحلیل واریانس یکراهه انجام شد. یافتهها: رابطه اشتیاق عاطفی و شناختی با مولفه خودکارآمدی براساس رشته تحصیلی دانشجویان، معنیدار نبود (001/0 p> ). بین اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی با خودکارآمدی، رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت (001/0 p< ). همچنین اشتیاق عاطفی نسبت به اشتیاق شناختی، پیشبینیکننده قویتری برای خودکارآمدی بود. نتیجهگیری: بین اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانشجو- معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد ؛ بدین معنی که با افزایش اشتیاق عاطفی و شناختی، خودکارآمدی افزایش مییابد. همچنین اشتیاق عاطفی یادگیری از قدرت پیشبینی بیشتری برای خودکارآمدی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری، عواطف، اشتیاق، خودکارآمدی
عنوان انگلیسی
Relationship between “Cognitive and Emotional Engagement of Learning” and “Self-Efficiency” of Students Farhangian University of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Educational involvement is one of the concepts employed by different investigators in education and training field and it is considered as learning attitude by recent researches. It has been shown that self-efficacy is associated with learning attitude components. The aim of this study was to investigate the correlation between emotional and cognitive attitude of learning and students self-efficacy. Methods: This descriptive-correlational study was done In Isfahan in 2012. The study was done on 138 final term Bachelor of Science students of the Isfahan Shahid Rajai Higher Education Center of Farhangian University. The subjects were selected by census sampling method. Data collected via Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) containing self-efficacy, Endogenous values, the exam stress, cognitive strategies and self-regulative learning sub-scales. Data were analyzed using SPSS 16 by Pearson correlation coefficient, multivariate and simultaneous regression and One-way ANOVA tests. Findings: There was no significant correlation between cognitive and emotional attitude and self-efficacy based on students educational field (p>0.001). There was a significant and positive difference between cognitive and emotional attitude and self-efficacy (p< 0.001). Also, emotional attitude was a stronger predictor for self-efficacy compared with cognitive attitude. Conclusion: There is a positive and significant correlation between learning emotional and cognitive attitude with teachers-students self-efficacy. Self-efficacy increases with emotional and cognitive attitude enhancement. Learning emotional attitude is stronger to predict self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning, Emotions, Attitude, Self-efficacy
نویسندگان مقاله
پوران خروشی | khoroushi p
ghaemieh street, keshavarz boulevard, isfahan, iran. postal code 8178683441
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدرضا نیلی | mohammad reza nili m r
educational sciences department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, isfahan university, isfahan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | abedi a
psychology amp;amp; education of children with special needs department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-823-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات