این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۴۱-۲۴۸

عنوان فارسی مقایسه وضعیت شاخص‌های آموزشی و پژوهشی ایمنی بیمار بین بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش و پژوهش مبتنی بر ایمنی بیمار، یکی از ابزارهای پیاده‌سازی و ارتقای ایمنی بیمار در سیستم‌های سلامت محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف تحلیل وضعیت آموزش و پژوهش مبتنی بر ایمنی بیمار در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش‌ها: پژوهش حاضر، توصیفی _تحلیلی است که به‌صورت مقطعی در سال 1391 در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار مطالعه، پروتکل ارزیابی ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت بود. جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ساختارمند، بررسی مستندات توسط پژوهشگر و تکمیل چک‌لیست طبق راهنمای آن صورت گرفت. اطلاعات با استفاده از از آزمون‌های توصیفی و تحلیلی (آزمون T تک‌نمونه‌ای و آزمون کروسکال ‌والیس) توسط نرم‌افزار SPSS 13 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین کلی امتیاز بیمارستان‌های مورد مطالعه در آموزش و پژوهش مبتنی بر ایمنی بیمار در حوزه شاخص‌های اساسی و پیشرفته بر مبنای راهنمای پروتکل، ضعیف بود. در شاخص‌های اساسی، بیمارستان فارابی، بالاترین و بیمارستان‌های مرکز طبی کودکان و امام‌خمینی(ره) پایین‌ترین امتیاز را کسب کردند. در شاخص‌های پیشرفته نیز بیمارستان فارابی بالاترین و بیمارستان‌های رسول‌اکرم(ص) و شریعتی پایین‌ترین امتیاز را کسب نمودند. در مجموع، وضعیت کلیه بیمارستان‌ها در خصوص گزاره‌های شاخص‌های آموزش و پژوهش ایمنی بیمار پایین‌تر از استاندارد طلایی بود. نتیجه‌گیری: کلیه بیمارستان‌های مورد مطالعه در خصوص رعایت شاخص‌های آموزش و پژوهش مبتنی بر ایمنی بیمار در وضعیت ضعیفی قرار دارند و نقاط ضعف شناسایی‌شده در بیمارستان‌ها همسان است. بنابراین، تدوین برنامه‌های جامع آموزشی و انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه چالش‌های ایمنی بیمار، ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمارستان‌ها، پژوهش، ایمنی بیمار، آموزش

عنوان انگلیسی Comparison of the Education and Research Indicators of Patient Safety Status between Selected Hospitals of Tehran University of Medical Sciences Based on the WHO standards
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Education and research based on patient safety are considered as one of the implementing means and patient safety improvement in health systems. This study aimed to analyze the state of education and research based on patient safety in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Methods: This descriptive and cross-sectional study was done in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2012. The study tool was World Health Organization patient safety evaluation protocol. Data collected through structured interview, documents reviewed by the researcher, and checklist completion according to the guideline. Data were analyzed using descriptive and analytic (One-sample T test and Kruskal-Wallis test) using SPSS 13. Findings: The total mean score of the hospitals in education and research was weak based on patient safety in the basic and advanced parameters based on the guideline. In the major parameters, Farabi Hospital received the highest score and Children's Medical Center Hospitals and Imam Khomeini received the lowest score. In the advanced parameters, Farabi Hospital received the highest score and Rasool Akram and Shariati Hospitals received the lowest score. In general, all hospitals regarding statements of patients’ safety research and education parameters were lower than the gold standard. Conclusion: All the studied hospitals regarding education and research based on patient safety parameters are in the poor condition and the identified weak points are same in the hospitals. Therefore, developing educational comprehensive programs and practical researches in the field of patient safety challenges, seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospitals, Research, Patient Safety, Education

نویسندگان مقاله ژیلا نجف پور | najafpour zh
health management amp;amp; economics sciences department, 4th floor, health faculty, tehran university of medical sciences, poursina street, 16th of azar street, enqelab square, tehran, iran
گروه علوم مدیریت و اقتصاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهرا گودرزی | goudarzi z
economic health department, management amp;amp; information faculty, shiraz university, shiraz, iran
گروه سلامت اقتصادی، دانشکده مدیریت و اطلاعات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

فاطمه کشمیری | keshmiri f
medical education department, medicine faculty, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ابوالقاسم پوررضا | pourreza a
health management amp;amp; economics sciences department, health faculty, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه علوم مدیریت و اقتصاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-682-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات