این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۶۵-۲۷۲
عنوان فارسی
تجربه دانشجویان از عدالت اساتید: مطالعه پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: توزیع عادلانه امکانات تربیتی در نهادها، از گستردهترین و بحثبرانگیزترین مباحث در حیطه علوم انسانی است. محور اصلی امر تعلیم و تربیت در محیطهای آموزشی، معلم است. هدف این مطالعه بررسی تجربه دانشجویان از عدالت اساتید در کلاسهای درس بود. روشها: در پژوهش پدیدارشناسی حاضر 10 مشارکتکننده از میان فارغالتحصیلان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان و در پاییز سال 1392 به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق استفاده شد. مصاحبه شامل 3 مجموعه سئوال در زمینههای تجارب تحصیلی، عدالت در کلاس درس و تجربیات مثبت و منفی در ارتباط با اساتید و عدالت در زمانی بین 30 تا 50 دقیقه بود. تجزیه و تحلیل دادهها براساس روش 7مرحله ای کلایزی انجام شد. یافتهها: 10 زیردرونمایه (اداره مشارکتی کلاس؛ جایگاه دانشجویان با استعدادهای متفاوت؛ روابط استاد- دانشجو؛ ثبات رفتاری؛ پذیرش رسالت معلمی و قبول مسئولیت در قبال دانشجویان؛ پیشداوری در زمینه قومیت؛ پیشداوری در زمینه مذهب؛ پیشداوری در زمینه جنسیت؛ کلاس درس اساتید؛ انگیزه برای یادگیری) از بین مفاهیم جزئی استخراج شد. این زیردرونمایهها در دستهبندیهای موضوعی اصلی قرار داده شدند و به این ترتیب 4 درونمایه استخراج شد؛ 1) ساختار روابط استاد با دانشجو؛ 2) ارتباط عدالت استاد با شخصیت؛ 3) ذهنیت قبلی در مورد دانشجویان و 4) تاثیر روحی روانی. نتیجهگیری: دانشجویان از رفتارهای عادلانه یا ناعادلانه اساتید در کلاس درس متاثر میشوند که میتواند در پیشرفت تحصیلی آنها و نگرش آنها به ادامه تحصیل تاثیر منفی یا مثبت بگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت اجتماعی، استاد، وضعیت تحصیلی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Students’ Experience of Instructors’ Justice: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Equitable distribution of educational facilities in institutions is the most extensive and controversial topics in humanities. In the educational environments, teacher is the core. The purpose of this study was to explore students' experiences of university teachers’ justice in the classrooms. Methods: In this phenomenology study 10 participants were selected purposively among boys and girls Bachelor of Science graduate students of Azarbaijan Shahid Madani University in the autumn of 2013. The deep semi-structural interview was done to collect data. The interview consisted 3 set of questions regarding educational experiments, justice in the classroom, and positive and negative experiences to contact with teachers and time justice between 30 to 50 minutes. Data analysis was done based on seven-step Colaizzi's method. Findings: 10 sub-themes (the class participatory governance students ranking with different talents university teacher-student relationships behavioral stability acceptance of teacher responsibility and responsibility to students prejudice of religion, gender the teachers’ class, motivation to learn) were extracted among detailed concepts. These themes were placed on major thematic categories thus 4 themes were extracted 1) structure of relationship between university teachers and student 2) the relationship between university teachers’ justice with personality 3) previous mindset of students, and 4) psychological effects. Conclusion: Fair or unfair university teachers’ behavior affects student in the classroom which can affect their academic achievement and attitude to continue their education, negatively or positively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Justice, Faculty, Educational Status, Student
نویسندگان مقاله
بهبود یاری قلی | yarigholi b
educational sciences amp;amp; counseling department, psychology amp;amp; educational sciences faculty, azarbaijan shahid madani university, kilometer 35th of tabriz road, maragheh, iran
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-815-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات